ترامپ: می‌خواستم حضور نظامی امریکا در افغانستان را حفظ کنم

© AFP 2023 / Olivier DoulieryПрезидент США Дональд Трамп во время посещения американской военной базы в Афганистане
Президент США Дональд Трамп во время посещения американской военной базы в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.11.2021
عضو شوید
رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده امریکا گفت که در حالی که قصد خروج از افغانستان را داشت، او قصد داشت پایگاه بزرگ هوایی بگرام را به دلیل نزدیکی آن به تاسیسات هسته‌ای چین تحت کنترول امریکا نگه دارد.
به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در مصاحبه با فاکس نیوز، او بار دیگر انتقاد کرد که چگونه جانشینش جو بایدن به طولانی‌ترین کمپین نظامی در تاریخ امریکا پایان داد و اطمینان داد که اگر او می‌بود بهتر از بایدن عمل می‌کرد.
ترامپ گفت: من قصد داشتم بگرام را به‌خاطر چین نگه دارم، نه به‌خاطر افغانستان، زیرا فاصله هوایی با تاسیسات هسته‌ای چین از آنجا (بگرام) یک ساعت است. آیا می‌دانید اکنون در بگرام کیست؟ چین. آنها می‌خواهند ‌بگرام را در کنترول خود در بیاورند.
وی افزود که قصد داشت پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تمام پایگاه‌های دیگر در این کشور را بمباران کند.
ترامپ به‌ویژه از مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروی مسلح امریکا انتقاد کرد که به گفته میلی، رها کردن تسلیحات و تجهیزات نظامی در افغانستان، نسبت به بیرون کردن آنان، ارزان‌تر تمام می‌شود.
ترامپ گفت: من به شما نمی‌گویم که چه پاسخی به او (مارک میلی) دادم، اما نگفتم که او مرد باهوشی است. چه کسی او را دوست دارد- روسیه و چین، زیرا آنها مردی را می‌بینند که قبل از تخلیه امریکایی‌ها و تجهیزات نظامی، سربازان را خارج می‌کند و تعداد زیادی از سربازان و افرادی که نباید از دست بدهیم را از دست می‌دهد.
ترامپ، اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری افغانستان را کلاهبردار خواند که سعی داشت بیش از آنچه که در طیاره جا می‌شود، پول را از افغانستان بیرون کند.
آقای ترامپ گفت: من می‌دانستم که غنی یک کلاهبردار است و این را گفته بود که او (غنی) قبل از هر کس دیگری فرار می‌کند. شنیدم که او آنقدر پول را با خود برده است که در هلیکوپتر و طیاره‌اش جا نمی‌شد و پول زیادی را روی باند فرودگاه جا گذاشت.
Бывший президент США Дональд Трамп выступает в своем гольф-клубе в Бедминстере, штат Нью-Джерси, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.11.2021
ترامپ: اگر من بودم حتی یک میخ را در افغانستان نمی‌گذاشتم
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در 14 اپریل اعلام کرد، که تصمیم گرفته است به عملیات در افغانستان پایان دهد، عملیاتی که به طولانی‌ترین عملیات نظامی خارج از کشور در تاریخ امریکا تبدیل شد. امریکا این جنگ را در اکتوبر سال 2001 آغاز کرد. خروج نیروهای امریکایی در ماه می آغاز شد و تا اوایل سپتمبر به پایان رسید. در اوج عملیات امریکا در سال 2010-2013، تعداد نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر گذشت. واحدهای اصلی جنگی امریکا و ناتو در سال 2014 از افغانستان خارج شدند.
پس از اعلام آمادگی امریکا برای خروج نیروهایش، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترول افغانستان آغاز کردند. در 15 اگست، اشرف غنی فرار کرد و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала