سومین سال غیبت پیاپی سینمای افغانستان در اسکار

© AFP 2023 / Robyn Beckسومین سال غیبت پیاپی سینمای افغانستان در اسکار
سومین سال غیبت پیاپی سینمای افغانستان در اسکار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.11.2021
عضو شوید
سینمای افغانستان برای سومین سال پیاپی نماینده‌ای در شاخه بهترین فیلم بین‌الملی جوایز اسکار نخواهد داشت.
رویا سادات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2017
زیبای امروز: رویا سادات، فیلم‌ساز افغانستان در «اسکار» و یکی از ده «اندیشمند جهانی»
سینمای افغانستان سال گذشته نیز نماینده‌ای در جوایز اسکار نداشت اما در نود و دومین دوره جوایز اسکار، فیلم «حوا، مریم، عایشه» را به آکادمی معرفی کرد اما این فیلم در نهایت واجد شرایط رقابت در این جوایز شناخته نشد و علت آن نیز ابهام درباره مشورعیت کمیته‌ای اعلام شد که این فیلم را انتخاب کرده بود. 
 
آخرین حضور رسمی افغانستان در جوایز اسکار به سال 2019 باز می گردد که فیلم «رونا، مادر عظیم» ساخته جمشید محمودی نماینده این کشور برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال بود اما در نهایت نوانست به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یابد. 
افغانستان نخستین حضور خود در جوایز اسکار را در سال 2002 با فیلم «رقصنده آتش» ساخته جواد واصل تجربه کرد و پس از آن تاکنون 13 بار دیگر نیز فیلم برگزیده خود را برای رقابت در جوایز اسکار معرفی کرد اما تاکنون موفق به راهیابی به جمع نامزدهای اولیه و نهایی شاخه بهترین بین‌المللی نشده است. 
امسال فیلم «وق جیغ انارها» ساخته گراناز موسوی و محصول مشترک افغاستان و استرالیا که به زبان فارسی و پشتو ساخته شده است، در نهایت نماینده رسمی استرالیا در اسکار 2022 نام گرفت. 
برای اسکار 2022 در مجموع 93 کشور فیلم‌های برگزیده خود را برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی (غیرانگلیسی زبان)  معرفی کرده‌اند و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار پس از بررسی فیلم‌های ارسالی از سوی کشورها، فهرست فیلم‌های واجد شرایط رقابت در این شاخه را در ماه دسامبر منتشر خواهد کرد و ممکن است برخی از فیلم‌های به دلیل عدم احراز شرایط رقابت در این شاخه، از فهرست نهایی فیلم‌های این شاخه حذف شوند. 
فهرست 15 فیلم راه‌یافته به جمع نامزدهای اولیه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2022 روز 21 دسامبر 2021 اعلام می‌شود.
نامزدهایی نهایی اسکار 2022 روز 8 فیبروری 2022 معرفی می‌شوند و مراسم اسکار نیز 27 مارچ 2022 برگزار می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала