دریافت پول برای تشخیص کرونا توسط دولت طالبان

© https://twitter.com تطبیق واکسین کرونا در افغانستان
 تطبیق واکسین کرونا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.11.2021
عضو شوید
آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در افغانستان در حالی در مقابل تادیه پول صورت می‌گیرد که سطح فقر به بالای ۹۰ درصد رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، مسئولان وزارت صحت دولت طالبان، تمامی دستگاه‌های تشخیص کرونا (PCR) در شهر کابل را به یک شرکت خصوصی داده و آن شرکت در قبال آزمایش کرونا از مردم پول می‌گیرد. وزیر بهداشت طالبان کارت‌های واکسن کرونا که دارای کد تشخیص بین‌المللی ( QR CODE ) است را به یک فرد داده و آن فرد هم در قبال صدور آن از مردم پول می‌گیرد.
یک مقام بلندپایه وزارت بهداشت افغانستان به شرط محفوظ ماندن نامش، پرده از فساد گسترده در رهبری آن وزارتخانه در امارت طالبان برداشت. او می‌گوید، در دوران گسترش همه‌گیری کرونا در افغانستان، وزارت بهداشت ۲۸ آزمایشگاه تشخیص کرونا مجحز به دستگاه‌های PCR در ۲۸ استان افغانستان ایجاد کرد. این آزمایشگاه‌ها در سراسر افغانستان به صورت رایگان احتمال ابتلای مراجعان به کووید-۱۹ را تشخیص می‌دادند، اما حالا وزارت بهداشت امارت طالبان، آن‌‌ها را به یک شرکت خصوصی در افغانستان واگذار کرده است که در قبال انجام آزمایش کووید-۱۹ از مردم پول ‌می‌گیرند.
به گفته این مقام وزارت بهداشت، دفتر مرکزی آن شرکت با نام «مهمند بازان سلوشن» در خیابان ۱۵ وزیراکبرخان، در قلب شهر کابل دفتر قرار دارد، فعالیت خود را از کابل آغاز کرده است، و اکنون آزمایشگاه‌های دولتی وزارت صحت را به تصرف خود  در‌آورده است.
کرونا در افغانستان/مراکز آموزشی در 16 ولایت تعطیل شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.08.2021
کرونا در افغانستان/ثبت 218 رویداد تازه و مرگ 10 بیمار درشبانه‌روز گذشته
این مقام وزارت بهداشت افغانستان در ادامه می‌گوید که در شهر کابل ۸ دستگاه پیشرفته «PCR» موجود است که در سه آزمایشگاه آن وزارت فعالیت دارند. تنها دو دستگاهی که در یک آزمایشگاه‌ در منطقه قصبه‌ خانه‌سازی کابل فعال هستند، می‌توانند روزانه در دو شیف، نتیجه حدود ۱۰ هزار آزمایش را تشخیص دهند. به گفته او، دستگاه تمام‌اتوماتیک بیمارستان افغان-جاپان یکی از بهترین ابزار‌های تشخیص کووید-۱۹ در منطقه است. این آزمایشگاه و ۲۷ آزمایشگاه دیگر در سراسر افغانستان آزمایش تشخیص ابتلای افراد به کووید-۱۹ را به رایگان انجام می‌دادند. حالا وزارت بهداشت طالبان این آزمایشگاه‌ها را به آن شرکت خصوصی داده است و آن شرکت بابت هر آزمایش ۲۵۰۰ افغانی معادل ۳۰ دالر امریکایی از متقاضیان دریافت می‌کند.
وزارت بهداشت دولت پیشین افغانستان برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های واکسن کرونا، به‌خصوص برای کسانی که از این کارت‌ها در مسافرت‌های خود به کشورهای دیگر استفاده می‌کردند، سیستم درج QR CODE  یا «رمزگان پاسخ سریع» را در کارت‌های واکسن ایجاد کرده بود. با اسکن «رمزینه» در کارت واسکن، تارنمای وزارت بهداشت مشخصات فرد واکسینه شده و نوع واکسن را آشکار می‌ساخت.
اما اکنون وزیر بهداشت امارت طالبان، همه کارت‌های واکسن را به همراه سروِر سیستم و تارنمای آن، در اختیار فردی از نزدیکان خود قرار داده است. آن فرد هم در قبال صدور هر کارت ۲۰۰۰ افغانی (معادل ۲۵ دالر آمریکایی)  می‌گیرد و بدون نیاز به دریافت واکسن، برای متقاضیان کارت صادر می‎کند. از آن مبلغ صرفا ۴۰۰ افغانی (معادل ۵ دالر آمریکایی)  به وزارت بهداشت پرداخته می‌شود و بقیه به جیب آن فرد می‌رود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала