ترجمان ناجی بایدن افغانستان را ترک کرد

© REUTERS / Jonathan ErnstПрезидент США Джо Байден
Президент США Джо Байден - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2021
عضو شوید
یک شبکه تلویزیونی آمریکا گزارش داده است که امان خلیلی، مترجم افغان که جو بایدن را در سال 2008 نجات داد، از افغانستان خارج شد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل ازCNN  امان خلیلی مترجم افغان که در سال 2008 برای نجات جو بایدن و همراهانش از دست طالبان (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) کمک کرد، موفق شد از افغانستان خارج شود.
این مترجم افغانستانی که در سال 2008 هنگام نشست اضطراری هلیکوپتر حامل سناتورهای آمریکایی در جریان یک برف‌باد در افغانستان، برای نجات جان سرنشینان این بالگرد که جوبایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا هم که در آن زمان مشاور رئیس جمهور آمریکا بود، کمک کرد.
جو بایدن معاون رئیس جمهور امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2021
درخواست کمک یک جوان افغان که سال ها پیش بایدن را "نجات" داده بود
تخلیه این مترجم و خانواده‌اش به کمک سازمان خیریه   Human First Coalition صورت گرفت. در این زمینه عمران خان نخست وزیر پاکستان و چند مقام آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور به او کمک کردند. ابتدا خانواده خلیلی را به پاکستان و سپس به یککشوری دیگر منتقل کردند. مقصد نهایی گزارش نشده است.
در سال 2008، جو بایدن که در آن زمان سناتور بود ، به همراه همکارانش جان کری و چاک هیگل به دلیل طوفان برفی در 20 کیلومتری پایگاه هوایی بگرام مجبور به فرود اضطراری با هلیکوپتر شدند. شبه نظامیان طالبان و دیگر گروه ها که احتمال داشت در آن نزدیکی ها باشند، هرلحظه ممکن بود به آنها حمله کنند.
 در آن روز امان خلیلی مترجم افغان به همراه چتربازان آمریکایی برای نجات بایدن رفت. به مدت 30 ساعت، او به همراه گروهی هلیکوپتر از محل محافظت کرد و ساکنان محلی را راند تا نزدیک نشوند.
پیش ازاین گزارش شد که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان این مترجم در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا گفته که هم اکنون مخفی می‌باشد وخواستار نجات خود وخانواده اش شده است.  اما به گفته رسانه های آمریکایی، مقامات کاخ سفید در پاسخ به این درخواست، به سخنان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده اشاره نموه اند که گفته بود، آمریکا به ارائه کمک به کسانی که می خواهند افغانستان را ترک کنند ادامه خواهد داد.
گفتنی است در اوایل ماه آگست ، طالبان (جنبش ممنوع در روسیه) حملات گسترده علیه نیروهای دولتی افغانستان انجام د ادند و در 15 آگست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ در کشور به پایان رسیده است. در دو هفته آخر ماه آگست از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغان هایی که با آنها همکاری داشتند، به صورت جمعی تخلیه شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала