تعیین گزارشگر ویژه سازمان ملل برای نظارت از حقوق بشر در افغانستان

© AP Photo / Ronald ZakШтаб-квартирой ООН в Вене
Штаб-квартирой ООН в Вене - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2021
عضو شوید
شورای حقوق بشر سازمال ملل متحد با اکثریت آرا، قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن، گزارشگر ویژه برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در امور افغانستان گماشته خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، قطعنامه جدید شورای حقوق بشر در مورد افغانستان با وجود مخالفت گروهی از کشورها از جمله روسیه، چین، پاکستان، ونزوئلا و اریتره که در این شورا عضویت دارند، با 28 رای موافق، 5 مخالف و 14 ممتنع به تصویب رسید.
بر این اساس، مقرر شده است گزارشگر ویژه کار خود را رسما از مارچ سال 2022 آغاز و در مورد نقض حقوق بشر در این کشور از سوی گروه طالبان و طرف‌های دیگر منازعه تحقیق کند.
طالبان به جامعه جهانی: اول ما را به رسمیت بشناسید بعد حقوق بشر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
ذبیح الله مجاهد به جامعه جهانی: اول ما را به رسمیت بشناسید بعد حقوق بشر
این قطعنامه در حالی با حمایت گروه کشورهای غربی به تصویب رسید که در حدود یکماه پیش و به ابتکار سازمان همکاری اسلامی نشست ویژه شورای حقوق بشر برگزار و قطعنامه ای نیز با هدف نظارت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان به تصویب رسیده بود.
سفیران  چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و  پاکستان در این جلسه، تصویب قطعنامه جدید در کمتر از یک ماه بعد از قطعنامه قبلی را سیاسی کاری، موازی کاری، غیرضروری و زودهنگام دانستند و بر این موضوع تاکید داشتند که وضعیت کنونی افغانستان و نقض حقوق بشر در این کشور تبعات حضور بیست ساله نیروهای نظامی خارجی به رهبری آمریکا در این کشور است و این موضوع باید در قطعنامه مورد توجه قرار می گرفت و کشورهایی که برای بیست سال در افغانستان حضور داشتند نمی توانند از مسئولیت خود شانه خالی کنند چرا که در نقض حقوق بشر در افغانستان در دو دهه گذشته نقش اساسی داشته اند.
این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، سیزدهم میزان، گزارش تازه‌اش از کشتار هدف‌مند هزاره‌ها در ولایت دایکندی را به نشر رساند. این نهاد گفته است که اسناد و شواهد در دست دارد که نشان می‌‌دهد طالبان 13 هزاره از جمله یک دختر 17 ساله را در این ولایت کشته‌اند. سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرده است که این کشتار در سی‌ام آگست، یعنی حدود یک‌ونیم ماه پیش، در قریه کهور ولسوالی خدیر دایکندی رخ داده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که 11 قربانی این رویداد، اعضای سابق نیروهای امنیت ملی حکومت پیشین بوده‌ که پس از تسلیمی و بدون محکمه، از سوی نیروهای طالبان به قتل رسیده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل از این کشتار انتقاد کرده و آن را مصداق جنایت جنگی خوانده است. این نهاد از طالبان خواسته است که از اقدامات انتقام‌جویانه دست بکشند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала