مینای دختر افغانستانی در خانه سفیر فرانسه

© REUTERS / Edgar Suمینای دختر افغانستانی در خانه سفیر فرانسه
مینای دختر افغانستانی در خانه سفیر فرانسه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2021
عضو شوید
مینای یک دختر افغانستانی حالا در خانه سفیر فرانسه در ابوظبی است. 
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریا تودی، یک دختر افغانستانی که پس از تصرف افغانستان توسط طالبان از جمله افرادی بود که از آن کشور به خارج تخلیه شد، مطلع شده است که پرنده خانگی او را سفیر فرانسه در ابوظبی به خانه‌اش برده است.
هنگام سفر از کابل به امارات متحده عربی و از آنجا به پاریس، این دختر نتوانست مرغ مینای خود به نام جوجی را همراهش به فرانسه ببرد و در نتیجه، زاویه شاتل، سفیر فرانسه سرپرستی این حیوان را برعهده گرفت. 
نمایشگاه بین المللی حلال در روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.11.2019
نماز خواندن مرغ مینا با آواز زیبا+ویدیو
این پرنده در حال حاضر در اقامتگاه سفیر فرانسه در ابوظبی زندگی می‌کند و پس از چند روز آموزش، به زبان فرانسوی روزبخیر می‌گوید.
 شاتل گفته که سعی خواهد کرد که در سفر به فرانسه، پرنده را با خود ببرد و به این دختر افغان تحویل دهد.
بین روز ۱۴ اگوست، یعنی یک روز قبل از سقوط کابل به دست طالبان، و ۳۰ اوت و تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، بیش از ۱۲۰ هزار نفر از افغانستان به خارج منتقل شدند.
حدود ۲۶۰۰ شهروند افغانستان که احتمال می‌رفت در خطر باشند با پروازهایی که دولت فرانسه ترتیب داده بود خارج شدند.
در مورد مرغ متعلق به دختر افغان، آقای شاتل در متنی عاطفی در توییتر خود نوشت: "دختری خسته با یک دارایی غیرعادی به پایگاه هوایی الظفره وارد شد. دارایی غیرعادی او یک پرنده بود و این دختر برای همراه آوردن این پرنده مجبور شده بود در فرودگاه کابل مبارزه کند و آن را با خود تا امارات آورده بود.”
سفیر فرانسه در این متن افزوده است “اما به دلایل بهداشتی، پرنده اجازه نداشت سوار هواپیما شود و من متوجه شدم که دختر افغان بی‌صدا گریه می‌کند، من هم خیلی متاثر شدم و قول دادم از پرنده در محل اقامت خودم نگهداری کنم، به او غذا بدهم و او هم می‌تواند هر وقت دلش خواست به دیدن پرنده بیاید و آن را با خودش ببرد".
شاتل یک قفس خرید و پرنده را در آن گذاشت، غذا داد و صبح‌ها هم قفسش را به باغ برد تا با سایر پرنده‌ها معاشرت کند تا اینکه بالاخره جوجی به محیط جدید خو گرفت. او می‌گوید که پرنده شروع کرد به حرف زدن به زبانی که آموخته بود و آنها آن را نمی‌فهمیدند.
سفیر فرانسه که می‌دانست مرغ مینا به تقلید صدای انسان شهرت دارد، در صدد برآمد زبان فرانسوی هم به او یاد بدهد و با کلمه سلام bonjour شروع کرد.
سفیر می‌گوید "مساله این است که جوجی مردها را دوست ندارد. او با اخم به من نگاه می‌کرد؛ با عصبانیت نگاه می‌کرد، اما برای زنها می‌خندید. من مایوسانه به تلاش روزانه‌ام ادامه دادم – اما مطمئناً او به من گوش نمی‌داد".
او اضافه می‌کند: "یا من اینطور فکر می‌کردم. تا اینکه یک روز، خانم مدیر اقامتگاه سفیر فرانسه هدیه‌ای به من داد که مستقیما به قلبم راه یافت".
آقای شاتل کلیپ کوتاهی را که خانم رئیس برایش فرستاده در توییتر خود گذاشته که به نظر می‌رسد در آن پرنده به فرانسوی روزبخیر می‌گوید.
آقای شاتل می‌گوید، که صاحب این پرنده، که او را عالیه می‌نامد، از پاریس با او تماس گرفته و "بسیار خوشحال است که می‌بیند از پرنده‌اش اینطور نگهداری می‌شود".
شاتل در این تماس تیلیفونی به عالیه گفت: "عالیه، پرنده شما طلسم خوش‌شانسی سفارت شده، اما اینجا هم پرنده متعلق به شماست و اگر بتوانم، یک روز آن را شخصاً برایتان می‌آورم".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала