رویدادهای مهم پس از فروافتادن جمهوریت و آمدن امارت در جریان یک ماه در افغانستان

© @https://twitter.comزنان حامی طالبان
زنان حامی طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2021
عضو شوید
با گذشت یک ماه از فروافتادن جمهوریت و روی کار آمدن امارت در افغانستان رویدادهای مهمی رخ داده است، که مهمترین آنها اعلان کابینه گروه طالبان است.

به گزارش اسپوتنیک، یک ماه پیش در چنین روزی که جنگجویان گروه طالبان شهر کابل را محاصره و آماده ورود به این شهر بود، اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان از این کشور با 169 میلیون دالر فرار و این کشور را در خلای رهبری قرار داد.

پس از آن عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای مصالحه ملی با انتشار ویدیوی از فرار اشرف غنی به یکجای نامعلوم خبر داد و پس از آن حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز با انتشار ویدیوی از فرار اشرف غنی خبر داد و گفت، که او مانند اشرف غنی فرار نخواهد کرد و در افغانستان باقی خواهد ماند.

فیض حمید رئیس آی اس آی پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2021
طالبان در یک فایل صوتی : مهمان پنجابی کابینه را خراب کرد + صدا

پس از فرار اشرف غنی، نیروهای امنیتی هم حوزه های امنیتی را ترک و شهر در یک خلا امنیتی قرار گرفت و دزدان دست به غارت برخی از اداره های دولتی و دکان های ساکنان کابل زدند و در همین گیرودار بود، که جنگجویان گروه طالبان وارد کابل شدند تا خلای امنیتی شهر کابل را پر کنند. اگرچه گروه طالبان پیش از این گفته بودند، که جنگجویان این گروه وارد شهر کابل نمی شوند.

ورود ملا هیبت الله به افغانستان و دیدارش با دیگر رهبران این گروه

پس از تصرف کابل از سوی گروه طالبان، ملا هیبت الله آخندزاده رهبر این گروه به افغانستان سفر و در شهر کندهار با دیگر رهبران این گروه دیدار کرد.

گروه طالبان هم اعلام کرد، که رهبر این گروه و معاون او در حال انجام مشورت‌هایی در کندهار با رهبران و سران قبایل هستند.

پیش از این، گزارش های از مرگ یا کشته شدن ملا هیبت الله حکایت می کردند، اما احمدالله وثیق مسئول مطبوعاتی طالبان با رد گزارش ها درباره فوت یا کشته شدن رهبر این گروه گفت، که ادعاها درباره مرگ و یا کشته شدن ملا هیبت الله آخندزاده حقیقت ندارد.

ورود رئیس آی اس آی پاکستان به کابل و دیدارش با رهبران طالبان

در حالی که گروه طالبان سرگرم رای زنی برای اعلام حکومت بودند، جنرال فیض محمد رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان در یک سفر نامنتظر وارد کابل شد.

طالبان تاکنون هیچ اعلامیه رسمی در باره سفر این مقام استخبارات پاکستان به افغانستان منتشر نکردند.

حل اختلافات میان رهبران گروه طالبان بر سر ایجاد حکومت، نشان دادن پیروزی پاکستان به هند و کمک به طالبان در جنگ علیه جبهه مقاومت از دلایل سفر رئیس سازمان استخبارات پاکستان به افغانستان مطرح شدند.

با اعضای کابینه موقت طالبان آشنا شوید + داده نمایی‌ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
با اعضای کابینه موقت طالبان آشنا شوید + داده نمایی‌

سفر جنرال فیض حمید، رئیس آی‌ اس ‌آی به افغانستان که در هوتل سرینا در کابل به سر می برد؛ پرسش ها و واکنش های تندی را در افغانستان بر انگیخت.

این در حالی بود، که پیش از این در حکومت های پیشین افغانستان و شماری از مقام های ایالات متحده امریکا همواره سازمان استخبارات نظامی پاکستان را به پشتیبانی نظامی از طالبان و راه اندازی جنگ «نیابتی» در این کشور متهم می کردند.

ورود زیر خارجه قطر به کابل و دیدار با رهبران افغانستان

پس از اعلام کابینه گروه طالبان، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر و معاون نخست وزیر قطر در یک سفر از پیش اعلام نشده به کابل سفر کرد. او در این سفر با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای مصالحه ملی افغانستان و محمد حسن آخند نخست وزیر کابینه گروه طالبان دیدار کرد.

سخنگویان گروه طالبان گفتند که در دیدار وزیر خارجه قطر با نخست وزیر گروه طالبان، امیرخان متقی، محمد یعقوب مجاهد و سراج‌الدین حقانی، وزیران خارجه، دفاع و داخله دولت طالبان هم در این دیدار حضور داشته‌اند.

نخستین پروازهای نظامی و ملکی در حکومت طالبانی به افغانستان

نظامیان امریکای پس از ترک میدان هوایی کابل، سیستم میدان هوایی کابل را از غیرفعال و برخی از تجهیزات آن را از کار انداختند.

همچنان دو هفته پس از تصرف کابل از سوی گروه طالبان و پس از بیرون شدن همه نیروهای خارجی و همکاران افغانستانی آنها و توقف پروازهای ملکی از میدان هوایی کابل، نخستین محموله طبی سازمان جهانی صحت از سوی یک هواپیمای باربری پاکستانی به افغانستان انتقال داده شد.

پروازهای بازرگانی و ملکی بین المللی هنوز هم در افغانستان متوقف است و به این دلیل سازمان جهانی صحت تا حالا نتوانسته تجهیزات مورد نیاز پزشکی و بهداشتی را به افغانستان انتقال بدهد.

در همین حال، یک هواپیمای قطری هم روز (چهارشنبه، ۱۰ سنبله) به میدان هوایی کابل نشست کرد و تیم فنی را برای از سرگیری فعالیت این میدان انتقال داد. همزمان اداره هوانوردی ملکی افغانستان گفت، که تیم فنی مشغول فعال سازی رادار و دیگر مسایل فنی میدان هوایی کابل است. این نخستین هواپیمای خارجی بود، که پس از تسلط طالبان بر میدان هوایی کابل، در این میدان نشست می‌کند.

پیش از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گزارش شده بود که طالبان از قطر و ترکیه خواسته که آن‌ها را در مدیریت میدان هوایی کابل کمک کنند.

در همین حال، روز سه شنبه 22 سنبله وزیر امور خارجه قطر که چند روز پیش به کابل سفر کرده بود، از برطرف شدن مشکلات میدان هوایی کابل خبر داد.

اعتراضات در افغانستان و کشورهای دیگر جهان در برابر طالبان

در جریان یک ماه تسلط گروه طالبان بر افغانستان، اعتراض های هم در برابر کارکردهای جنگجویان و رهبران این گروه از سوی شهروندان این کشور در داخل و بیرون این کشور به وقوع پیوست، که تا به امروز در برخی شهرهای این کشور و دیگر کشورهای جهان ادامه دارد.

  بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به رعایت حجاب شرعی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2021
بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به رعایت حجاب شرعی شد

نخستین اعتراض از سوی زنان در چندین شهرهای افغانستان از آن میان کابل، هرات، مزار و چند شهر دیگر به وقوع پیوست، که طالبان در برخی موارد دست به خشونت زده و به فیرهای هوایی و پاشیدن گازهای اشک آور رو آوردند.

در جریان این اعتراض ها، چند نفر جان باخته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. همچنان چندین خبرنگار دستگیر و مورد لت کوب جنگجویان گروه طالبان قرار گرفتند.

در همین حال، در ادامه درگیری ها و یورش جنگجویان گروه طالبان بر ولایت پنجشیر، افغانستانی ها در برخی از کشورهای جهان بر ضد این گروه اعتراض ها دست به اعتراض زدند و از جامعه جهانی خواستند تا این گروه را تحریم کنند تا دست از خشونت در برابر شهروندان افغانستان بردارند.

رویدادهای اقتصادی و تاثیر آن بر اقتصاد شهروندان افغانستان

در جریان یک ماه اقتصاد شهروندان افغانستان رو به فروافتادن کرد و کارها کم گیر شد و مردم رو به فرار گذاشتند، که تاکنون هم وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر می شود.

رهبران گروه طالبان پس از چند هفته دستور بازگشایی بانک ها را دادند، اما دستور دادند که برای هر فرد تنها 20 هزار افغانی و یا 300 دالر در هر هفته بدهند. حالا بیش از چند روز می گذرد اما تنها شاخه های مرکزی بانک و برخی از شاخه های فرعی بانک ها باز نمی باشند و اگر بازهم می باشند پول کافی برای توزیع در این بانک ها موجود نمی باشد.

طالبان همچنان دستور توزیع معاش چهار وزارت از آن میان، وزارت مالیه، تحصیلات عالی، معارف و صحت عامه را داده اند.

در همین حال، در نشست سازمان ملل کشورهای جهان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان حاضر به کمک نزدیک به یک میلیارد دالری شدند و دبیرکل سازمان ملل از کشورهای جهان خواست تا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان کمک های بیشتری نمایند.

این در حالیست، که ایالات متحده امریکا پس از فروافتادن جمهوریت و تسلط گروه طالبان بر این کشور دارای های این کشور را منجمد کرد.

بازگشایی مکتب ها و دانشگاه ها

پس از ورود جنگجویان گروه طالبان به شهر کابل و شهرهای دیگر افغانستان مکتب ها و دانشگاه ها تعطیل شد و گروه طالبان پس از دو هفته مکتب ها را از صنف اول تا ششم بازگشایی کردند اما تا به امروز مکتب ها از صنف هفتم تا دوازدهم تعطیل هستند.

دانشگاه های خصوصی از تاریخ 15 سنبله با رعایت شریعت اسلامی بازگشایی شدند و اما تا به امروز دانشگاه های دولتی تعطیل هستند و تنها استادان می توانند حاضری بدهند و اما دانشگاه های دولتی به روی دانشجویان بسته هستند و سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان درباره بازگشایی دانشگاه های دولتی چیزی نگفته اند.

ورزش و گروه طالبان

احمد الله واثق، عضو کمیته فرهنگی طالبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات جدید افغانستان به زنان اجازه ورزش کریکت را خواهند داد یا نه، گفت: تصور نمی‌کنم به زنان اجازه داده شود کریکت بازی کنند زیرا آن برای زنان ضروری نیست. در کریکت در وضعیتی قرار می‌گیرند که صورت‌ها یا بدن‌هایشان پوشیده نباشد. اسلام اجازه رویت زن در چنین وضعیتی را نمی‌دهد.

واثق نگرانی طالبان از انتشار فیلم‌هایی از زنان در حین بازی کریکت در رسانه‌های اجتماعی را ابراز داشت و گفت: اسلام و امارت اسلامی به زنان اجازه نمی‌دهند کریکت یا هر نوع ورزش دیگری را انجام دهند زیرا ممکن است بدن‌هایشان پیدا شود.

این مسؤول طالبان تاکید کرد: هرگز از موضع‌ خود در این باره کوتاه نمی‌آییم. اسلام به زنان اجازه می‌دهد طبق نیازهایشان از خانه خارج شوند اما ورزش نیاز ضروری نیست.

اما گروه طالبان در همین زمان اعضای کرکت بورد مردان را تغییر داد و راشد خان کاپیتان تیم ملی کرکت افغانستان هم از کاپیتانی به خاطر در جریان نگذاشتن او در زمان گزینش بازیکنان تیم ملی کرکت این کشور کناره گیری کرد.

در رشته های دیگر ورزش در افغانستان تاکنون تغییری به وجود نیامده است.

اعلام حکومت جدید افغانستان

طالبان در کابل یک اداره حکومتی جدید را اعلام و محمد حسن آخوند را به عنوان "رئیس‌الوزرا"، عبدالغنی برادر را به عنوان معاون اول و عبدالسلام حنفی را به عنوان معاون دوم این اداره معرفی کرده است.

طالبان در کابینه موقت خود وزارت امور زنان را حذف و وزارت امر به معروف و نهی از منکر را اضافه کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، روز سه شنبه در نشست خبری در پایتخت افغانستان تشکیل این اداره جدید و اعضای کابینه آن را اعلام کرد.

محمد حسن آخوند که به "رئیس‌الوزرا" منصوب شده است در حکومت گذشته طالبان در دهه 1990 میلادی معاون وزیر امور خارجه این گروه بود و در سال‌های اخیر به عنوان رئیس شورای رهبری گروه طالبان کار ‌می‌کرد.

نام او در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد و سراج الدین حقانی، وزیر داخله در فهرست فراری های اف بی آی بوده است.

آمریکا در واکنش گفت که نگران ترکیب کابینه معرفی شده است اما براساس عملکرد طالبان از جمله دادن اجازه به افغان ها برای خروج از کشور در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

نصب پرده و حجاب سیاه/طرح جدید تحصیل در دانشگاه ها

وزارت تحصیلات عالی طرح بازگشایی دانشگاه‌ها را به‌تازگی منظور کرده است. این طرح براساس اصول طالبان تهیه شده است. مطابق این طرح، درس‌های حضوری دانشگاه‌های خصوصی از روز دوشنبه (15 سنبله) آغاز می‌شود.

دولت طالبان اعلام کرد که دانشگاه‌ها در افغانستان باید بر اساس جنسیت تفکیک شوند.

 در این طرح، حجاب، پوشش رسمی تمام دختران و زنان در نظام تحصیلی است و رنگ آن نیز سیاه تعریف شده است.

زنان افغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2021
طالبان: زنان فقط باید حجاب را رعایت کنند

عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که طالبان "اجازه آموزش مختلط (دختر و پسر) را نخواهد داد". وی همچنین اعلام کرد که مضامین تدریسی در دانشگاه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

آقای حقانی از بابت پایان دادن به کلاس‌های درسی مختلط نگرانی ندارد. او گفت: "ما هیچ مشکلی در پایان بخشیدن به سیستم آموزش مختلط نداریم." مردم مسلمان هستند و آن را خواهند پذیرفت".

افزون به این، در این طرح تصریح شده که دانشگاه ها باید برای تدریس دانشجویان دختر استادان زن را مؤظف کنند و در صورت نبود استادان زن، استادان مرد سالخورده که دارای شهرت نیک باشند، بگمارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала