بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از ایران به افغانستان

© AP Photo / Armin Weigel/dpaМигранты в полицейском участке в Германии
Мигранты в полицейском участке в Германии  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.09.2021
عضو شوید
بسیاری از پناهجویان افغان که به ایران فرار نموده بودند، اکنون مشتاق بازگشت به خانه برای شروع زندگی جدید پس از خروج نیروهای خارجی در افغانستان هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانانیوز، نجیب‌الله، 28 ساله، اهل ولایت هلمند افغانستان است. یک ماه پیش، او 10 روز را پیاده به شهر مرزی ایران زاهدان رفت تا از درگیری‌ها در زادگاهش فرار کرده باشد.

در مدت اقامت وی در ایران، وضعیت افغانستان به سرعت تغییر کرد.

مرز ایران و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.01.2021
بازگشت بی سابقه مهاجرین افغان از ایران در سال 2020

پس تصرف افغانستان توسط طالبان و آخرین دسته نیروهای امریکایی در 31 اگست افغانستان را ترک کردند و به حضور نظامی 20 ساله امریکا در این کشور پایان داد.

هفته گذشته روز سه شنبه ، طالبان تشکیل دولت موقت افغانستان را اعلام کرد و از مهاجران افغان خواست تا برای ساختن کشور به خانه بازگردند.

پس از شنیدن این پیام طالبان، نجیب‌الله تصمیم گرفت به کشورش بازگردد.

نجیب‌الله می‌گوید: «با بهبود وضعیت افغانستان در حال حاضر، همه ما می‌خواهیم به کشور خودمان بازگردیم. من می‌خواهم به همه هموطنانم بگویم که اوضاع در آنجا (افغانستان) بهتر شده است و ما باید به زادگاه خود بازگردیم و وطن خود را بازسازی کنیم».

طبق گزارش، در مرکز مهاجرین زاهدان، بسیاری مانند نجیب‌الله منتظر ترانسپورت بودند تا به خانه بازگردند.

نثار احمد جعفری، یکی دیگر از مهاجرین افغان گفت: «امریکایی‌‎ها با مردم افغانستان خوب رفتار نکرده اند. هنگامی که نیروهای امریکایی در افغانستان بودند انفجارها و فجایع زیادی رخ داده است».

بر اساس معلومات رسمی ایران تاکنون میزبان بیش از سه میلیون پناهنده افغان بوده است که این کشور را به یکی از بزرگترین کشورهای پذیرنده پناهندگان افغان تبدیل کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала