طالبان: انتقال کنترل پایگاه بگرام به چین کذب است

© Sputnik / Z.Mمحمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2021
عضو شوید
سخنگوی طالبان اطلاعات انتقال پایگاه بگرام در افغانستان به چین را تکذیب کرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد سهیل شاهین نماینده رسمی دفتر سیاسی طالبان (گروه ممنوع در روسیه) در قطر گزارش رسانه ها در مورد انتقال احتمالی کنترل پایگاه هوایی سابق نیروی هوایی آمریکا در بگرام به چین را تکذیب کرد.

شاهین زروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: "این اطلاعات کذب و یک دروغ  مطلق است."

در همین حال، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز دولت چین گمانه‌زنی‌ها را درباره اینکه به دنبال کنترل پایگاه نظامی بگرام در افغانستان است، رد کرد.

چین: درباره بکارگیری پایگاه بگرام ما با طالبان مذاکره نکرده ایم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2021
چین: درباره بکارگیری پایگاه بگرام ما با طالبان مذاکره نکرده ایم

وی گفت، پکن با طالبان برای انتقال حق استفاده از پایگاه هوایی بگرام برای نیازهای عملیاتی‌اش گفتگویی نداشته و این برخلاف گزارش‌های رسانه‌هاست. آنچه منتشر شده، یکسری اطلاعات نادرست و غلط است.

اخیرا نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفته بود که دولت واشنگتن باید پس از خروج نیروهایش از افغانستان به دقت چین را زیر نظر داشته باشد.

وی چهارشنبه گذشته به فاکس نیوز گفته بود: ما باید به دقت چین را زیر نظر داشته باشیم چون فکر می‌کنم که آنها به دنبال کنترل پایگاه هوایی بگرام افغانستان هستند. فکر می‌کنم آنها می‌خواهند اقداماتی در افغانستان انجام دهند و تلاش کنند تا از پاکستان برای قوی‌تر شدن در برابر هند استفاده کنند.

نیروهای آمریکایی دوم جولای سال جاری میلادی کنترل بگرام را به دست نیروهای ارتش افغانستان سپردند و این پایگاه 44 روز بعد به دست طالبان افتاد.

این پایگاه نظامی در 45 کیلومتری کابل، مرکز قدرت نظامی آمریکا در افغانستان برای مدت 20 سال بود و تجهیزاتی شامل یک باند فرودگاه، یک بیمارستان 50 تختی و یک زندان با ظرفیت هزاران نفر در آن وجود دارد.

چین ابراز امیدواری کرده که افغانستان می‌تواند ثبات پیدا کند و به محلی برای فعالیت شبه‌نظامیان افراط گرا بدل نشود به ویژه آنکه دولت پکن می‌ترسد به دلیل تنش‌ها در افغانستان، "جنبش ترکستان شرقی" ایجاد شده توسط شبه‌نظامیان اویغور احتمالا به مرزهایش نفوذ پیدا کند.

طالبان همچنین روابط گرم با پکن را از زمان تصرف کابل در 15 آگست سال جاری میلادی حفظ کرده است. این گروه شبه‌نظامی چین را یک کشور دوست می‌داند و گفته که از سرمایه‌گذاری‌های چین برای بازسازی و توسعه افغانستان استقبال می‌کند.

چین به طور رسمی طالبان را به عنوان حاکمان جدید افغانستان به رسمیت نپذیرفته است، اما وانگ یی در ماه جولای میزبان ملا برادر بود که حالا به عنوان "معاون نخست‌وزیر" منصوب شده و گفته است که جهان باید در دوره گذار این کشور آن را هدایت و حمایت کند، نه اینکه فشار بیشتری بر آن وارد آورد.

روز گذشته «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر خبر داد که «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون سیاسی این دفتر با هیئتی از نمایندگان چین به طور رسمی در کابل دیدار کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما همیشه به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و از مردم این کشور در دستیابی به مسیر توسعه حمایت کرده‌ایم. ما همیشه از افغانستان در ایجاد یک دولت مورد احترام و جامع حمایت کرده‌ایم.

وی افزود که در این دیدار درباره امنیت سفارت چین و دیپلمات‌های این کشور همچنین وضعیت کنونی افغانستان، روابط دو جانبه گفت‌وگو شده است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اظهار داشت که سفیر چین در این دیدار نسبت به کمک‌های بشر دوستانه کشورش به مردم افغانستان تاکید کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала