طالبان: تصمیم درباره کمک قطر یا ترکیه در رابطه با فرودگاه کابل هنوز زود است

© https://twitter.comسفیر پیشن بریتانیا از فاجعه بشری در افغانستان هشدار داد
سفیر پیشن بریتانیا از فاجعه بشری در افغانستان هشدار داد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2021
عضو شوید
گروه طالبان ضمن اعلام این‌که «به زودی» کنترل این فرودگاه را به دست می‌گیرد، گفتند که درخواست کمک از قطر یا ترکیه برای مدیریت فرودگاه کابل هنوز زود است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسال نه ها، به‌ دنبال اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا مبنی بر خروج تدریجی نیروهای این کشور از فرودگاه کابل، گروه طالبان ضمن اعلام این‌که «به زودی» کنترل این فرودگاه را به دست می‌گیرد، گفت هنوز زود است که بتوان درباره درخواست کمک از قطر یا ترکیه برای مدیریت فرودگاه کابل تصمیم گرفت.

پایان عملیات خروج ‌ ناتو از فرودگاه ‌کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.08.2021
پایان عملیات خروج ‌ ناتو از فرودگاه ‌کابل

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسال نه ها، سخنگوی طالبان با اعلام تشکیل کامل دولت طی هفته جاری از گماردن فرمانداران و فرماندهان پلیس در 33 ولایت از 34 ولایت افغانستان خبر داد. سخنگوی طالبان درباره امکان حضور زنان در دولت آینده افغانستان گفت «پیش بینی این‌که زنان بخشی از دولت خواهند بود یا خیر، دشوار است.» او تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره را بر عهده رهبران ارشد طالبان عنوان کرد.»

سخنگوی طالبان در واکنش به حمله پهپادی آمریکا علیه عاملان حمله به فرودگاه کابل، بیان داشت که «طالبان حمله هوایی اخیر در شرق افغانستان را محکوم می کند.»

او همچنین ادامه داد:«ما از آمریکا بریتانیا و دیگر کشورهای غربی می‌خواهیم روابط دیپلماتیک خود را با افغانستان حفظ کنند.» و افزود: «ما در حال بررسی راه‌حل‌هایی برای مشکلات ارزی و مشکلات اقتصادی در افغانستان هستیم.»

این در حالی است که قبل از این دو منبع آگاه به «میدل ایست آی» گفتند که ترکیه از طریق یک شرکت خصوصی که کارمندان آن متشکل از سربازان و پلیس پیشین این کشورند، امنیت فرودگاه کابل را تأمین خواهد کرد.

در این گزارش آمده است، پیش‌نویس توافق با طالبان پس از اتمام روند خروج آمریکا از هفته‌ آینده نهایی می‌شود، اما پیش از آن باید از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تأیید شود.

بر پایه این گزارش، انتظار می‌رود که اردوغان در این مورد با متحدان ناتو به‌ویژه آمریکا رایزنی کند. بر اساس این توافق، ترکیه طالبان را به‌ عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت می‌شناسد.

«میدل ایست آی» در گزارش خود آورده است، که سخنگویان طالبان از دادن پاسخ به پرسش‌های این رسانه خودداری کرده و گفته‌اند که اجازه‌ گفت‌وگو با رسانه‌ها در این زمینه را ندارند. ترکیه و قطر نیز تاکنون در این‌باره رسما اظهارنظری نکرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала