فرار هزار زندانی از زندان ها در شهرهای تحت کنترول طالبان

© East News / Muhammed Muheisenفرار هزار زندانی از زندان ها در شهرهای تحت کنترول طالبان
فرار هزار زندانی از زندان ها در شهرهای تحت کنترول طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2021
عضو شوید
ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها می‌گوید که پس از تسلط طالبان بر مرکزهای شش ولایت و حملۀ این گروه بر زندان‌های حکومت در این بخش‌ها، یک‌هزار زندانی فرار کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اما مسؤولان این اداره تأکید می‌ورزند که پیش از افتادن این شهرها بدست طالبان، بیشتر زندانیان متهم به فعالیت ضد امنیت داخلی، از این زندان‌ها منتقل شده بودند.

صفی‌الله جلال‌زی، رئیس بخش رسانه‌های ادارۀ تنظیم امور زندان‌ها گفت: «اکثریت مطلق این‌ها محکوم به جرایم جنایی، قاچاقیان مواد مخدر، اختطاف‌چیان و مجرمین سرقت‌های مسلحانه استند».

تصرف زندان قندهار توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2021
تصرف زندان قندهار توسط طالبان

این گفته‌های جلال‌زی به روز دوشنبه که تا آن زمان مرکزهای شش ولایت بدست طالبان افتاده بود، بیان شد. اما پس از روز دوشنبه مرکزهای سه ولایت دیگر نیز به تصرف طالبان در آمدند.

طالبان با تصرف مرکزهای ولایت‌ها نخست سراغ زندان‌ها می‌روند و زندانیان شان را آزاد می‌کنند؛ کاری که تاکنون در تمامی مرکزهای نُه ولایت تکرار شده‌است.

نسیم مدبر، نمایندۀ مردم بغلان در مجلس اظهار داشت: «فرض بکنیم در این سه چهار ولایت، دو سه هزار زندانی دیگر و مجرمان متکرر رها می‌شوند».

اما اطلاعاتی که طلوع‌نیوز به آن‌ها دست یافته، نشان می‌دهند که تنها در شهر کندز 630 زندانی به‌شمول 13 زن و 3 شهروند خارجی در بند بودند که همه‌شان با دست‌یافتن طالبان به این زندان، فرار کردند.

در میان این زندانیان، 180 طالب به‌شمول 15 سرگروه طالبان نیز بودند که از این میان، 15 تن محکومیت اعدام داشتند.

بیشتر این افراد طالبان، در شش‌سال اخیر، از سوی نیروهای دولتی گرفتار شده بودند. 200 زندانی قاتل نیز مشمول کسانی بوده که از زندان کندز فرار کرده‌اند.

این اطلاعات نشان می‌دهند که بر زندان کندز، 140 مامور امنیتی نظارت داشتند که 100 نفرشان مسلح بودند. حمله‌های‌ طالبان بر زندان کندز، 3 روز پی‌هم ادامه داشتند و آنان بیشتر از روستای ابراهیم‌خیل شهر کندز که به زندان متصل است، این حمله‌ها را انجام می‌دادند. تلفات ماموران امنیتی زندان در این حمله‌ها، 4 کشته و 4 زخمی گفته شده‌ است.

در همین‌حال، منابعی در ولایت نیمروز هم می‌گویند که با دست‌یافتن طالبان به شهر زرنج، 350 زندانی به‌شمول 40 طالب، از زندان این شهر فرار کرده‌اند.

با همه این‌ها، اداره تنظیم امور زندان‌ها که می‌گوید پرونده‌های تمامی زندانیان فراری را در دست دارد؛ بدین باور است که با مسلط شدن دوباره نیروهای دولتی در شهرهای از دست‌رفته، این زندانیان به زندان‌ها برگشتانده خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала