یافته‌ها: در سه روز هفت تن در شهر کابل ترور شده‌اند

© Photo / moiپایتخت افغانستان
پایتخت افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2021
عضو شوید
همزمان با شدت‌گیری نبردها در شهرها و ولسوالی‌های افغانستان، در کابل روند ترورهای هدفمند ازسر گرفته‌ شده‌است. چنان‌که بربنیاد یافته‌های طلوع‌نیوز تنها در سه روز گذشته هفت تن در شهر کابل ترور شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، چهار نظامی و سه غیرنظامی از کسانی‌ اند که در این سه روز در حمله‌های هدفمندانه جان باختند. ولسوال ولسوالی سید آباد میدان وردک، رئیس عدلیه ولایت لوگر، آمر نظارت خانه ولایت پکتیکا و یک عالم دین نیز از کسانی هستند که در ده روز گذشته ترور شده‌اند.

حمله‌های هدفمندانه و ترورهای پی‌درپی باشنده‌گان شهر کابل را نگران کرده‌است.

احمد شکیب، باشندۀ کابل گفت: «از دکان می‌رفتم و هم پیسه‌ام را گرفتند و هم تیلفونم را گرفتند».

ترور ولسوال سیدآباد میدان وردک در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
ترور ولسوال سیدآباد میدان وردک در کابل

ننگیالی، باشندۀ دیگر کابل نیز افزود: «ما چیز دیگر نمی‌خواهیم فقط امنیت می‌خواهیم که با خاطر آرام خانه برویم و به طرف کار ما برویم».

احمد ضیا نوری می‌گوید که دوهفته پیش پسرش در شهر کابل در یک رویداد جنایی کشته شد: «امرالله صالح که در ابتدا بسیار مفید ثابت شده بود، اما وقتی که به قدرت رسیده است به جز خورد و خواب کاری انجام نمی‌دهد».

ده ماه پیش، هنگامی که ترورها و حمله‌های هدفمندانه در کابل افزایش یافت، امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهور سلسله نشست‌های شش و نیم را راه‌اندازی کرد؛ نشست‌هایی که پسانتر به چالش‌های دیگر شهری نیز می‌پرداخت؛ اما اخیرأ این نشست‌ها کمرنک شده‌است.

اما شماری از نظامیان پیشین، از چگونگی برگزاری این نشست‌ها انتقاد می‌کنند.

طاهر یرغل، نظامی پیشین گفت: «صرف وزیر می‌تواند که برای معاون رئیس‌جمهور گزارش بدهد. ضرور نبود که در آن جلسات قوماندان کابل هم باشد، آمرین حوزه‌ها هم باشند و رئیس امنیت کابل هم باشند و نتیجه‌اش را ما و شما دیدیم».

اما دفتر امرالله صالح از دست‌آوردهای ده ماهه نشست‌های شش و نیم در تأمین امنیت پایتخت یاد می‌کند.

 جاوید کوهستانی، نظامی پیشین دیگر نیز افزود: «اشرف غنی و شورای امنیت حاضر نیستند که ساختارهای قدرت سیاسی و ساختارهای امنیتی افغانستان را به‌گونۀ مستقلانه در خدمت مردم و کسانی که ظرفیت مدیریتی دارند که واگذار کنند».

 شماری از نماینده‌گان مجلس اما آن‌چه را که انحصار صلاحیت و قدرت در ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید، انتقاد می‌کند؛ انتقادهایی‌که همواره از سوی ارگ رد شده‌است.

این همه در حالی است که نبردها هم‌اکنون در چندین شهر افغانستان از جمله لشکرگاه و هرات ادامه دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала