اعلام بی‌طرفی پاکستان در جنگ طرف‌های درگیر در افغانستان

© @https://twitter.comتنش‌های لفظی کابل-اسلام‌آباد و نقش پارلمان پاکستان در روند صلح افغانستان
تنش‌های لفظی کابل-اسلام‌آباد و نقش پارلمان پاکستان در روند صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.08.2021
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: اسلام‌آباد به هیچ یک از طرف‌های درگیر در افغانستان گرایش و علاقه‌ای ندارد.

زاهد حفیظ چودری، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در اظهاراتی با تأکید بر ادامه نقش سازنده خود در روند صلح افغانستان افزود: همه طرفهای درگیر را افغانهایی می دانیم که باید خودشان درباره آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اظهار کرد: متأسفانه برخی رسانه ها اظهارات اخیر «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان را در مورد نیاز به صلح و ثبات در افغانستان از طریق یک پروسه تحت رهبری و مالکیت افغان ها اشتباه نقل کرده اند.

 
جنگجویان طالبان در انتظار عبور از مرز پاکستان به افغانستان 
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2021
جنگجویان طالبان در انتظار عبور از مرز پاکستان به افغانستان

زاهد حفیظ چودری گفت: وزیر امور خارجه پاکستان در واقع در مورد اجماع بین المللی ، بازیگران منطقه ای و خود افغان ها در برابر تهدید تروریسم  سخن گفته بود که این اظهارات به هیچ وجه نمی تواند به معنای جانبداری از طرف خاصی در درگیری افغانستان تلقی شود.

وی افزود: تمام نیروهای افغان باید بر یافتن راه حل سیاسی فراگیر، گسترده و جامع برای درگیریهای افغانستان متمرکز شوند.

این در حالی است که  تنش در روابط کابل و اسلام آباد طی ماهها و هفته های اخیر به دنبال پیشروی سریع طالبان در شهرهای مختلف افغانستان به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.

پیش از این اشرف غنی، رئیس جمهور کشوردر جریان سخنرانی‌اش در کنفرانس تاشکند گفت که حدود ده هزار جنگجوی جهادی خارجی اخیرا به افغانستان آمده‌اند و در کنار طالبان می‌جنگند.

او گفت: "برآوردهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته بیشتر از ده هزار جنگجو از پاکستان و دیگر مناطق به افغانستان آمده‌اند و همچنین ناظران بین‌المللی هم گفته‌اند که رابطه طالبان با تروریستان بین‌المللی قطع نشده است."

آقای غنی گفت که نخست وزیر عمران خان و ژنرالان پاکستانی بارها به او گفته بودند که تسلط طالبان بر افغانستان را به سود پاکستان نمی‌دانند و وعده داده بودند که از تمام نفوذ خود استفاده می‌کنند تا طالبان را متقاعد بسازند که به راه حل سیاسی تن دهند،اما به گفته او برخلاف، همان شبکه‌هایی که در پاکستان از طالبان حمایت می‌کنند، "حالا آنها آشکارا ویرانی‌های ناشی از حملات طالبان در افغانستان را جشن می‌گیرند."

اما عمران خان نخست وزیر پاکستان به سخنان آقای غنی واکنش تندی نشان داد و گفت که پاکستان بارها طالبان را تحت فشار قرار داده است تا بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

 به گفته خان سرزنش کردن پاکستان برای آنچه در افغانستان می‌گذرد، بسیار غیرمنصفانه است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала