کرزی: آمریکا طالبان را به جنگ مجبور کرد

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2021
عضو شوید
رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به اینکه طالبان در دولت وی مورد عفو قرار گرفته و به زندگی عادی بازگشته بودند گفت: حملات آمریکا این گروه را به تداوم جنگ مجبور کرد.

به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی،  رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی گفت که طالبان نیز مردم این کشور هستند، وقتی آن‌ها در قدرت بودند من به دلیل نقض حقوق مردم و اجازه دادن به نفوذ کشورهای خارجی در افغانستان مخالف آنها بودم.

خواست کرزی از روسیه: برای برقراری صلح در افغانستان کمک بیشتری کنید   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.07.2021
امیدواری کرزی به برقراری صلح در افغانستان به کمک روسیه

وی افزود: با این حال وقتی دولت من و جمهوریت روی کار آمد، من آنها را مورد عفو قرار دادم و بسیاری از آنها به خانه‌ های شان رفتند و زندگی مسالمت‌ آمیزی را آغاز کردند.

کرزی تصریح کرد: سپس ناگهان آمریکا و برخی عناصر محلی حمله به خانه‌ های طالبان و روستاهای آنها را آغاز کرده و طالبان را مجبور به فرار از کشور نمودند.

رئیس جمهور سابق افغانستان با اذعان اینکه آمریکا طالبان را مجبور به ادامه جنگ کرد، ادامه داد: این خشونت علیه مردم افغانستان به نام جنگ با طالبان بود که منجر شد من طالبان را برادران ما خطاب کنم، چرا که آنها نیز به کشور ما تعلق دارند و هموطن ما هستند.

وی با اشاره به نگرانی‌ های کشورهای منطقه از گسترش ناامنی‌‌ها از افغانستان نیز گفت که پس از برقراری صلح و ایجاد یک دولت مرکزی که بر همه خاک این کشور حکمرانی کند، این تهدیدات نیز از بین خواهد رفت.

کرزای بر این باور است که همزمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تنها راه پیش رو، گفتگو با طالبان است حتی اگر فعالیت‌های تروریستی آنها را نتوان فراموش کرد.

وی ادامه داد: افغانستان به شدت نیازمند دولتی است که اختیار تمام کشور را در دست داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد،‌ تمامی تهدیدهای که افغانستان و سایر کشورهای منطقه با آن روبرو هستند، به صورت اتوماتیک از بین می‌رود.

کرزای هم‌چنین گفت: دیگر امیدم را برای آینده افغانستان به ابرقدرت‌های دور مانند آمریکا وابسته نمی‌کنم. کابل باید ارزش موقعیت استراتژیک خود را درک کند و از آن برای پیشبرد اعتماد و اطمینان بین همسایگان و قدرت‌های بزرگ در منطقه چون روسیه، چین و هند بهره بگیرد و آنها را به عنوان متحدی برای ثبات در کنارش داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала