تخریب ۱۷۶ باب مکتب در اثر جنگ های اخیر

© Photo / F A تخریب ۱۷۶ باب مکتب در اثر جنگ های اخیر
 تخریب ۱۷۶ باب مکتب در اثر جنگ های اخیر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.08.2021
عضو شوید
مسُولین در وزارت معارف کشور می‌گویند که معارف یک نهاد خدماتی، تعلیمی و غیرسیاسی است و نباید از مکتب‌ها به حیث مراکز نظامی و جنگی استفاده شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسا نه ها، عطاوالله واحدیار، معین تعلیم و تربیه وزارت معارف، روز دوشنبه، یازدهم اسد، در یک نشست خبری گفت که بر اساس آمار این وزارت ۱۷۶ باب مکتب در سراسر کشور در چند ماه اخیر به علت درگیری گروه طالبان با نیروهای امنیتی تخریب شده‌اند.

به آتش کشیده شدن یک مکتب دخترانه در غزنی از سوی طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.07.2021
به آتش کشیده شدن یک مکتب دخترانه در غزنی از سوی طالبان

 او افزود که نباید از هیچ مکتبی به حیث مرکز نظامی و سپر استفاده شود.

واحدیار می‌گوید که دولت افغانستان به کنوانسیون مصونیت مکاتب پیوسته و بر اساس این کنوانسیون حکومت مکلف است که برای مصونیت مکاتب در درگیری‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

معین تعلیم و تربیه وزارت معارف تصریح کرد که این وزارت طی نامه‌ای از تمام نهادهای امنیتی خواسته است تا از مکاتب در ساحات جنگی محافظت کنند و این نیروها برای مصونیت مکاتب تعهد سپرده‌اند.

او همچنان تأکید کرد که توقع وزارت معارف این است که به مراکز «خودآموزی و خداشناسی» احترام و از آسیب زدن به مراکز تنویر اذهان کودکان کشور جلوگیری شود.

در همین حال، واحدیار با تأیید وارد شدن تلفات بر شاگردان مکاتب و معلمان گفت که تا هنوز آمار دقیق از تلفات و نیز تعداد مکاتبی که بسته شده‌اند در اختیار این وزارت قرار ندارد.

واحدیار گفت که وزارت معارف کشور برای رسیدن به هدفش نیاز به حمایت مردم دارد.

چنان که وزارت معارف اعلام کرده است، در چند ماه گذشته که جنگ در کشور شدت گرفته است، بیش از ۱۷۶ مکتب در کشور تخریب شده است. طالبان متهم است که مکاتب را در ساحات تحت کنترل خود تخریب می‌کنند. این گروه اما نیروهای دولتی را به ساختن سنگر و مرکزهای نظامی در مکاتب متهم می‌کند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала