نخست وزیر پاکستان: طالبان نمی‌توانند بر کُل افغانستان پیروز شوند

© Photo / IK / IKنخست وزیر پاکستان: طالبان نمی‌توانند بر کُل افغانستان پیروز شوند
نخست وزیر پاکستان: طالبان نمی‌توانند بر کُل افغانستان پیروز شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2021
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان تأکید می‌گوید که "در گذشته، پاکستان با انتخاب بین احزاب در افغانستان، اشتباه کرده‌است، اما ما از این تجربه آموخته‌ایم."

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در یک مقاله‌یی که روزنامۀ نیویارک تایمز امریکا امروز سه‌شنبه (22 جون)، پخش شده‌است، نگاشته‌است که طالبان نمی‌توانند بر کُل افغانستان پیروز شوند و "برای موفقیت، باید در هر دولتی گنجانده شوند".

سه ولسوال‌ نام‌نهاد طالبان ولایت های تخار و سمنگان کشته شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2021
سه ولسوال‌ نام‌نهاد طالبان ولایت‌های تخار و سمنگان کشته شدند

او افزوده‌است که طالبان طی دو ماه گذشته حمله‌های شان را به نیروهای افغان شدت بخشیده‌اند، به ویژه هنگامی‌که جو بایدن، رییس‌جمهور امریكا، از خروج نیروهای امریكایی از افغانستان تا یازدهم سپتمبر سال روان میلادی، خبر داد. 

در دو ماه گذشته، حدود ۵۰ ولسوالی یا به تصرف طالبان درآمده‌ و یا هم گواۀ درگیری‌ها بوده‌اند. بسیاری از این ولسوالی بدون مقاومت نیروهای امنیتی، به دست طالبان افتاده‌اند. 

نرسیدن نیروی کمکی، از اصلی‌ترین علت‌های افتادن مراکز ولسوالی‌ها بدست طالبان دانسته می‌شود. 

منابع محلی در برخی از ولایت‌ها می‌گویند که تبلیغات طالبان دربارۀ شمار جنگجویان و گسترده‌گی حمله‌های شان بر شماری از این ولسوالی‌ها نیز باعث شده‌اند که نیروهای دولتی، بی مقاومتی، این بخش‌ها را ترک کنند. 

عمران خان می‌گوید که پاکستان آمدۀ همکاری با امریکا در روند صلح افغانستان است، اما با خروج نیروهای امریکایی، "ما از خطر بیشتر درگیری‌ها، جلوگیری خواهیم کرد".

عمران خان: پاکستان هرگز اجازه کار به سی آی ای را در این کشور نخواهد داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
عمران خان: پاکستان هرگز اجازه کار به سی آی ای را نخواهد داد

هفتۀ گذشته، شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در یک گفتگو با طلوع‌نیوز گفت که کشورش می‌خواهد تا در روند صلح افغانستان، همکاری کند. 

نخست وزیر پاکستان تأکید می‌کند که "در گذشته، پاکستان با انتخاب بین احزاب در افغانستان، اشتباه کرده‌است، اما ما از این تجربه آموخته‌ایم." 

سه روز پیش، وزارت امور خارجۀ افغانستان در واکنش به گفته‌های تازۀ وزیر خارجۀ پاکستان، گفت که اسلام‌آباد برای "ترغیب رهبران طالبان برای آغاز مذاکرات معنادار صلح" ابزارهای موثری در دست دارد. 

وزارت خارجۀ افغانستان تأکید می‌ورزد که از اظهارات و اعلامیه‌هایی که می‌توانند روابط دوجانبۀ افغانستان و پاکستان و نیز رسیدن به صلح پایدار را صدمه بزنند، باید اجتناب شود. 

حنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ افغانستان نیز در سخنانش در نشست "تروریزم تهدید متحول"، در مجمع دیپلوماسی انتالیای ترکیه، به چه‌گونه‌گی صلح میان حکومت و طالبان‌ پرداخت: "ما می‌توانیم با طالبان صلح کنیم؛ به‌خاطری‌که آنان افغان هستند؛ اما آنان باید هراس‌افگنی را متوقف سازند؛ آنان باید کشتار مردم را متوقف سازند؛ و آنان باید همکاری‌شان را با هراس‌افگنی جهانی متوقف سازند." 

او افزود: "اما ما نمی‌توانیم با القاعده، داعش و گروه‌های دیگری که افغان نیستند، صلح کنیم؛ زیرا ما کدام دلیل سیاسی برای کار کردن با آنان نداریم. هدف ما تنها این است که آنان کشور ما را ترک کنند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала