مخالفت طالبان با ایجاد پایگاه نظامی امریکا در کشورهای همسایه؛ "خود میبرند و خود میدوزند"

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaمخالفت طالبان با ایجاد پایگاه نظامی امریکا در کشورهای همسایه؛ "خودمیبرند و خود میدوزند"
مخالفت طالبان با ایجاد پایگاه نظامی امریکا در کشورهای همسایه؛ خودمیبرند و خود میدوزند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2021
عضو شوید
گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته‌است که امریکا می‌خواهد پس از خروج از افغانستان، به هدف انجام‌دادن عملیات در این کشور، در کشورهای همسایه افغانستان بماند.

به گزارش اسپوتنیک، این گروه از کشورهای همسایه افغانستان می‌خواهد که بخاطر حضور نظامیان خارجی به کسی اجازه فرصت چنین اقدام را ندهند.
در ادامه این اعلامیه آمده است: "اگر خدای ناخواسته باز هم چنین گامی برداشته می‌شود، این اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی خواهد بود، که طعنه‌ی آن در تاریخ ثبت می‌شود. ملت مسلمان افغانستان در برابر اینگونه اعمال نادرست و تحریک‌کننده خاموش نمی‌نشیند، بلکه مسئولیت ایمانی و تاریخی خود را به گونه‌ای که همواره در طول تاریخ ادا نموده، ادا می‌نماید".
این گروه همچنان اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان برضد امنیت کسی استفاده نخواهد نشد، همچنان دیگران نیز نگذارند که از خاک و حریم هوایی شان بر خلاف افغانستان استفاده شود.
درهمین حال کاربران صفحات اجتماعی بر این اعلامیه آنها واکنش نشان‌های گوناگون نشان داده اند.
شاه هسین مرتضوی مشاور فرهنگی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به هشداریه طالبان به همسایه‌های افغانستان گفته است: طالبان پس از امضای توافق نامه با امریکا حالا برای این کشور خط و نشان می کشد که در کجا می تواند پایگاه داشته و در کجا نمی تواند!!!


کاربر دیگر به نام رویا فروغ نیز در این مورد اظهار نظر کرده است: از این جنگ زرگری چی نتیجه میگیریم ؟ فریب نخورید خودمیبرند و خود میدوزند و خود میدرند.


داکتر ناصر سنا، درمورد موقف گیری طالبان اینکه طالبان به ایجاد پایگاه امریکا در کشورهای همسایه هوشدار میدهند، این موقف سه معنی دارد؛
۱. پاکستان سناریوی جدیدی برای دوام جنگ افغانستان روی دست گرفته است.
۲. طالبان واقعاً میدانند که بین مردم جایگاه ندارند و لذا دوام جنگ به نفع شان است
۳. امریکا نمیخواهد افغانستان را رها کند


درعین حال، میرویس نیز نوشته است که طالبان بچه های کی استند که به کشورهای همسایه اخطار بدهند. این درحقیقت یک بازی ای ایس ای است که میخواهند دلالی کند و درحیرا مندوی سیاسی امتعه خودرا با پول ګزافتر بالای امریکایان بفروشندو دراخیر همین طالبان پهره داران حیرا مندوی خواهندبود وبس!

یک کار دیگر نیز در برگه توییتر خود افزوده است: منظور شان تاجیکستان است. روسیه تصمیم دارد که در تاجیکستان پایگاهی در نزدیکی مرز افغانستان بسازد. اما تاجیکستانی‌ها و روس‌ها مانند ما نیستند. آنها هرگز به طالبان چنین اجازه‌ی را نخواهند و طالبان را شدید سرکوب خواهند کرد."


این در حالی‌ست که برخی از اعضای شورای ولایتی و ساکنان ولسوالی زازی ولایت پکتیا ادعا کرده اند که نیروهای امریکایی کار ساخت یک پایگاه بزرگ نظامی را در آن سوی خط دیورند آغاز کرده اند.
به گفته آنان این پایگاه هشت کیلومتر از مرز افغانستان دورتر است.
ازسویی هم منابع گفته اند که این پایگاه چندبرابر بزرگتر از پایگاه نظامیان امریکایی در لوگر است.
پیش از این وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده بود که در کنار منطقه آسیا میانه، سربازان امریکایی بعد از خروج از افغانستان می توانند به یک یا چند مقر نیروهای امریکا در خلیج فارس اعزام شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала