تجلیل از روز جهانی موزیم و رونمایی از آثار غارت شده در افغانستان

© Sputnik / Zakarya Safariتجلیل از روز جهانی موزیم در موزیم ملی افغانستان
تجلیل از روز جهانی موزیم در موزیم ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
عضو شوید
در دهه هفتاد، در جریان جنگ‌های داخلی به روایتی هشتاد هزار اثر و به روایتی دیگر هم صد هزار اثر تاریخی از موزیم ملی افغانستان غارت شد.

از روز جهانی موزیم سه‌شنبه (28 ثور 1400) در موزیم ملی افغانستان با حضور رئیس موزیم ملی افغانستان، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، مشاور مقام عالی ریاست جمهوری، سفیر کشور سریلنکا، نماینده یونسکو در افغانستان و تعداد از فرهنگیان و فعالان جامعه مدنی تجلیل به‌عمل ‌آمد.

همزمان با روز جهانی موزیم، موزیم ملی افغانستان ۱۲۰۰ پارچه اثر باستانی افغانستان را که نیرو های امنیتی از بخش های گوناگون از نزد قاچاقبران ضبط کرده اند، در کابل برای یک روز به نمایش گذاشت.

محمد فهیم رحیمی، رئیس موزیم ملی در این نشست خبری گفت: «شعار روز جهانی موزیم‌ها برای سال 2021 آینده موزیم‌ها، بازیابی و تصور دوباره است، با این شعار در سال پیش‌رو موزیم‌ها می‌خواهد که متخصصان این رشته، موزیم داری و باستان شناسی و علاقه‌مندان موزیم‌ها شیوه‌های جدید موزیم داری و ارزش‌های را خلق و تصور نموده با بازنگری مدیریت موزیم‌ها و شیوه‌های خلاقانه به مشکلات اجتماعی، اقتصادی و محیط‌‌ زیستی کنونی بخصوص در جوامع مرتبط توجه نمایند».

بعد از سال 1977 همه ساله روز جهانی موزیم‎‌‎‌ها در سراسر جهان تجلیل می‌شود و هدف از تجلیل این روز بلند بردن سطح آگاهی مردم در مورد موزیم‌ها و اهمیت آن در تبادلات فرهنگی، غنامندی فرهنگ‌ها و انکشاف تفاهم دوگانه، همکاری و صلح میان مردم می‌باشد.

داکتر محمد نبی مصداق مشاور مقام عالی ریاست جمهوری پیام رئیس جمهور غنی را قرائت نموده و گفت: «تجلیل از روز جهانی موزیم فرصتی است تا به اهمیت آثار از نیاکان مان توجه نموده و باید بدانیم که حفظ و مراقبت از این آثار وظیفه هر شهروند این سرزمین می‌باشد، و از تمام کسانی که در این راستا تا اکنون تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنم».

در ادامه این نشست خبری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ محمد طاهر زهیر گفت: «موزیم ملی افغانستان سرگذشت اسفناک و غم‌انگیزی دارد و سرگذشت موزیم ملی افغانستان اگر در قالب کتاب و یک روایت معطوف و مبتنی بر داده‌ها و واقعیت‌ها نوشته شود فکر می‌کنم که یکی از تراژیدی‌ترین روایت‌ها در تاریخ 40 سال غم‌بار گذشته افغانستان خواهد بود. شاید شما کمتر گوشه‌ی از جهان  را سراغ داشته باشید که موزیم ملی آن به تاراج و غارت رفته باشد. در دهه‌ی هفتاد در جریان جنگ‌های داخلی به روایتی هشتاد هزار اثر و به روایت دیگر هم صد هزار اثر تاریخی افغانستان غارت شد.»

در پایان برنامه نمایشگاه توسط مقامات در این نشست افتتاح شد و از آثار آن که در چیده شده بود دیدن به عمل آوردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала