انفجارات پی‌هم اخیر در کابل به واکنش های تند در داخل و خارج از کشور مواجه شد

© Sputnik / Zakarya Safariمراسم به خاک سپاری قربانیان حادثه برچی کابل
مراسم به خاک سپاری قربانیان حادثه برچی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
عضو شوید
حوالی ساعت 4:27 عصر روز شنبه، هژدهم ثور سه انفجار پی‌هم در ساحه دشت برچی در غرب کابل رخ داد.

در نخستین لحظات پس این انفجارات طارق آرین، سخنگوی این وزارت در پیامی نوشت که با تاسف از اثر رویداد تروریستی عصر امروز کابل تا اکنون 25 تن شهید و 52 تن مجروح  می باشند و اما این ارقام در حال تغییر است.

چند دقیقه بعد در واکنش این این حادثه ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان ضمن رد دست داشت در آن نوشت: ما انفجارات امروز در منطقه دشت برچی کابل را محکوم مینمائيم که عليه مردم ملکی انجام شد و متأسفانه تلفات زياد وارد کرد. اين اعمال شوم، کار حلقات منحوسی می باشد که تحت پرورش و حمايت استخباراتی اداره کابل بنام داعش فعاليت دارند.

​در همان دقایق عبدالله عبدالله رئیس مصالحه ملی در واکنش به این جنایت ضد بشری گفت: "تروریستان بدجنس و خارج از دایره انسانیت و اسلامیت، در ماه مبارک رمضان ده‌ها مومن روزه به‌دهان و کودکان و نونهالان کشور را به خاک و خون کشیده و مردم ما را به‌ماتم نشاندند. این گونه حملات بزدلانهٔ تروریستی، نابخشودنی، ناپذیرفتنی و ظالمانه است. کلمات در محکومیت این رویداد ضدبشری، ضد انسانی و غیراسلامی کم می‌آورند".

به تعقیب عبدالله عبدالله  محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، ضمن محکوم نمود این حادثه خونین گفت: طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت شان یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی تمایل ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده بخاطر صلح را سبوتاژ می نمایند.

غنی این عملکرد طالبان را جنایت بشری و ضد ارزش های اسلامی دانسته، گفت که گروه طالبان حتی در شب های قدر که لحظات نزول قرآن عظیم الشان است، دست از کشتار مردم بی گناه ما نبرداشتند.

او گفته افزود: "این گروه وحشی صفت که در میدان نبرد توان مقابله با نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی کشور ندارند، اماکن عامه و مکتب دختران را با قساوت و بی رحمی هدف قرار میدهند."

​هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به انفجار در مکتب سید الشهدا در غرب کابل، گفت که کشورش با هر گونه اقدام افراط‌گرایی خشن مخالف است، همچنان انفجار دیروز غرب کابل را نیز به شدت محکوم می‌کند. او گفت: "ما این عمل خشونت آمیز را محکوم می‌کنیم، چین به خانواده قربانیان این رویداد ابراز همدردی و عرض تسلیت دارد". او افزود که دولت چین همیشه و به صورت قاطعانه با هر نوع افراط گرایی خشونت آمیز، مخالفت کرده به حمایت از دولت و مردم افغانستان در مبارزه با تروریسم، حفاظت از امنیت ملی و ثبات ادامه خواهد داد. او تاکید کرد که چین آماده است تا با جامعه جهانی بخاطر رسیدن افغانستان به صلح همکاری کند.

واکنش ظریف به حمله کابل: تکفیری‌های داعشی نشان دادند که با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند‌ وزیر خارجه ایران به حمله دیروز در غرب کابل واکنش نشان داد تکفیری‌های داعشی نشان دادند که با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند‌. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر نوشت: "داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند" وی افزود: "تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند‌. زمان آن رسیده که تمامی آنهایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند، به برادرکشی پایان‌داده و یک‌پارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند".

​این درحالی است که روز شنبه هفته‌ی جاری، سه انفجار پی‌هم (یک انفجار موتربمب و دو انفجار ماین) در برابر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل رخ داد. براساس آمارهای رسمی، در این انفجارها بیش از 50 نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شده‌اند. اما آمار ستاد تدفین "شهدای معارف" نشان می‌دهد که در این انفجارها دست‌کم 81 نفر کشته شده‌اند. این حمله با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شده است. کشورها، افراد و سازمان‌های زیادی بین‌المللی با افغانستان در این زمینه ابراز همدردی کرده‌اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل خواستار بررسی تخصصی حمله بر مکتب سیدالشهدا شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала