شمار جان باختگان انفجار در مقابل مکتب دخترانه در کابل به 63 تن افزایش یافت

© Sputnik / J. Kargyarشمار جان باختگان انفجار در مقابل مکتب دخترانه در کابل به 63 تن افزایش یافت
شمار جان باختگان انفجار در مقابل مکتب دخترانه در کابل به 63 تن افزایش یافت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2021
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد گفته‌‎های بستگان قربانیان این رویداد در حدود 150 تن دیگر در این انفجارها زخمی شده‌اند.

این رویداد در حوالی ساعت چهار پس از چاشت روز گذشته (شنبه، 18 ثور) هنگامی در برابر این مکتب رخ داد که دانش‌آموزان در حال ترک مکتب بودند.

به‌گفتۀ مردم محل می‌گویند که نخست که موتر نوع کرولای بم‌گذاری شده درمیان دانش‌آموزان انفجار کرد و اندکی پس از آن مواد کارگذاری شده در دو بخش در فاصله نزدیک انفجار نخست، انفجار کردند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2021
حمله بر دانش‌آموزان؛ رئیس‌جمهور غنی سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد

عبداللطیف، باشندۀ قلعه‌نو گفت: «همه‌ اطفال بی‌گناه بودند؛ ده تا دوازده سال سن داشتند. زندان را، این وحشیان را حکومت نباید آزاد کند؛ آن‌ها می‌آیند و خودشان را انفجار می‌دهند».

هادی، باشندۀ دیگر این منطقه نیز افزود: «این مکتب بیست‌هزار شاگرد دارد و مردم هم فقیر استند. زنان و دختران هدف قرار می‌گیرند، گناه این‌ها چه استند؟ حکومت مردم را آگاه کند و بگوید که توان تأمین امنیت را ندارم تا خود مردم دست به کار شوند. اگر نمی‌توانی کار کنی آقای اشرف غنی، بگذار کار را و مردم را وادار نکن که اقدام کنند!»

مکتب سیدالشهدا در حدود هفت‌هزار دانش‌آموز دارد؛ اما پس از چاشت، دوهزار دختر زیر سن هژده سال، در این‌جا درس می‌خوانند.

مرضیه، باشندۀ قلعه‌نو دشت برچی اظهار داشت: «برای ما بسیار سخت است که کودکان خود را این‌جا برای درس بفرستیم اما لباس پرخون آن‌ها به ما برسد و خبر شهید شدن شان را بشنویم. این خیلی تکان‌دهنده است برای یک مادر».

پس از حمله بر مرکز آموزش موعود و کوثر دانش، این سومین مرکز آموزشی در غرب کابل است که دانش‌آموزان آن به‌گونه گروهی کشته می‌شوند. تاکنون اما هیچ گروهی مسؤولیت انفجار روز گذشته را به‌عهده نگرفته‌است.

باشنده‌گان دشت برچی افزایش حمله‌های مرگ‌بار را در این بخش کابل ضعف و ناتوانی نهادهای امنیتی می‌دانند و می‌گویند که با وجود بارها هدف قرار گرفتن مرکزهای آموزشی حکومت درسی از تکرار این رویدادها نمی‌گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала