درگیری مرزی قرقیزستان و تاجیکستان/ وضعیت به حالت عادی بر می‌گردد

© Photo / Press Service of the Government of the Batken Provinceدرگیری مرزی قرقیزستان و تاجیکستان/ دور کردن نیرو های دو طرف از مرزهای دولتی
درگیری مرزی قرقیزستان و تاجیکستان/ دور کردن نیرو های دو طرف از مرزهای دولتی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2021
عضو شوید
مرز قرقیزستان با تاجیکستان پس از یک هفته درگیری آرام گرفت. دو طرف از خروج نیرو های اضافی از مرز های دولتی خبر می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک، دبیر مرکز مطبوعاتی سرویس مرزی قرقیزستان اعلام کرد که این کشور و تاجیکستان پس از درگیری مسلحانه  دور کردن نیروهای اضافی خود را از مرز های دولتی به پایان رسانده اند.

به گفته وی، وضعیت در مرز پایدار است ، طی شب گذشته هیچ حادثه و تیراندازی ثبت نشده است.

افشای میزان خسارت به قرقیزستان در درگیری با تاجیکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
افشای میزان خسارت به قرقیزستان در درگیری با تاجیکستان

او گفت:  "کمیسیون مشترک افسران ادارات دفاعی قرقیزستان و تاجیکستان به کار خود ادامه می دهد تا مناطقی را که نیروهای اضافی و وسایل اضافی در آنها مستقر شده بود بازرسی کند. نیروهای مرزی جمهوری قرقیزستان (خدمات مرزی کمیته دولتی ملی امنیت جمهوری قرقیزستان) به حالت ویژه خدمت می کنند ".

لحظه‌ای که دو طرف مناقشه در مرز قرقیزستان با تاجیکستان پس از خشونت‌بارترین درگیری‌های سال های اخیر در انتظارش بودند سرانجام با امضای توافق آتش‌بس فرا رسید؛ هرچند که طی دو روز گذشته مواردی از نقض این توافق گزارش شده بود.

مقامات قرقیزستان اما پس از سه روز از انعقاد توافق آتش‌بس تایید کردند که آتش‌بس روز یکشنبه به طور کامل و بدون گزارش هیچ حادثه‌ای رعایت شد.

قرقیزستان اخیرا اعلام کرد که در پی درگیری‌های مرزی با تاجیکستان، حدود 11 هزار و 500 نفر از اهالی مناطق مورد مناقشه را جابجا کرده است.

به گفته مقام های قرقیزستان، بر اثر درگیری‌های «شدیدی» که در مناطق مرزی با تاجیکستان روی داده است، ساکنان دو منطقه «باتکن» آواره شده‌اند. مقام های قرقیزستان همچنین گفته‌اند که آوارگان یا در اردوگاه ها اِسکان داده شده‌اند یا نزد اعضای خانواده خود رفته‌اند.

وزارت بهداشت قرقیزستان نیز با انتشار بیانیه‌ای از آسیب دیدن 183 نفر خبر داد.

به گفته بیشکک، خشونت‌ها و درگیری‌های مرزی یک هفته اخیر میان دو کشور 50 کشته و 120 زخمی در میان سربازان و غیرنظامیان قرقیزستان به جای گذاشته است؛ شمار شهروندان غیرنظامی قرقیز که در این درگیری‌ها کشته شده‌‌اند به گفته بیشکک 31 نفر بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала