آیا فایزر بی سروصدا بدون ارائه سابقه ایمنی خود سایر واکسین‌ها را هدف قرار می‌دهد؟

© AP Photo / Jae C. Hongآیا فایزر بی سروصدا بدون ارائه سابقه ایمنی خود سایر واکسین‌ها را هدف قرار می‌دهد؟
آیا فایزر بی سروصدا بدون ارائه سابقه ایمنی خود سایر واکسین‌ها را هدف قرار می‌دهد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2021
عضو شوید
واکسین ضدکرونا شرکت فایزر در سال 2020 میلادی با تبلیغ یک محصول کاملاً ایمن وارد بازار شد.

به گزارش اسپوتنیک، با این حال، با ارائه داده‌های اخیر مربوط به تزریق واکسین فایزر در سراسر جهان، به‌خوبی می‌توان ایمن بودن (عوارض جانبی و هم تلفات پس از تزریق آن) آن را زیر سوال برد.

در اوایل سال 2020 میلادی، وقتی که موج اول شیوع کرونا در سراسر جهان گسترش یافت، تولیدکنندگان واکسین بلافاصله پیگیری یک محصول را شروع کردند که بتواند سریع و موثر این بیماری را خنثی نماید. اتحادیه فایزر/بیوان‌تک، اولین کسانی بودند که «سلاح» خود را در برابر بیماری همه‌گیر کرونا در قالب یک واکسین «انقلابی» آران‌ای پیام رسان (mRNA) که نام تجاری Comirnaty را دریافت کرد، ارائه داد. این محصول با استفاده از فناوری آران‌ای پیام رسان ریبونوکلئیک تولید شده است که تا پیش از آن هیچ کسی درباره آن نشنیده بود و آزمایشات بالینی در ماه اپریل همان سال انجام شد.

این فناوری به قدری جدید بود که هیچ مطالعه ایمنی درباره آن وجود نداشت و هیچگونه اثر طولانی مدت چنین واکسین‌هایی ارزیابی نشده است.

واکسین فایزر از همان روز اول مورد ستایش بسیاری از رسانه‌های امریکایی‌ها، بریتانیایی و اروپایی قرار گرفت و آنها (رسانه‌ها) به طور تصادفی از تعصب آشکار در برابر سایر تولیدکنندگان واکسین خجالت نکشیدند.

اما پس از تبلیغ خوش بینانه درباره فایزر، در مورد ایمنی این واکسین تردیدهایی ایجاد شد، زیرا تعداد مرگ و میرها، که برخی از آنها ممکن به دلیل واکسین فایزر باشد، از داده‌های مشابه برخی واکسین‌های دیگر پیشی گرفت.

© Depositphotos.com / Kovop58@gmail.comАмпулы и шприц на синем фоне
آیا فایزر بی سروصدا بدون ارائه سابقه ایمنی خود سایر واکسین‌ها را هدف قرار می‌دهد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2021
Ампулы и шприц на синем фоне

تعداد مرگ‌ها ناشی از Comirnaty (نام تجاری فایزر/بیوان‌تک)

آمارهای رسمی دولت‌ از 13 کشور جهان: ایالات متحده امریکا، هند، برازیل، ارجنتین، شیلی، فرانسه، آلمان، بریتانیا، اتریش، ایتالیا، دنمارک و روسیه. این آمار رسمی که تا 19 اپریل سال 2021 جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد، نشان می‌دهد که در مجموع دو هزار و 476 نفر پس از دریافت واکسین فایزر جان های خود را از دست داده‌اند. نرح مرگ و میر به طور متوسط در 13 کشور به 39.4 مرگ در هر یک میلیون دوز واکسین فایزر بوده است – حدو سه تا پنج برابر بیشتر از واکسین آسترازنکا و جانسون اند جانسون می‌باشد.

بیشترین مرگ ناشی از واکسین فایزر در ناروی ثبت شد، جایی که تعداد قربانیان در هر یک میلیون دوز مصرفی به 143 نفر رسیده است

طبق اطلاعات ارائه شده توسط «سیستم جمع‌آوری داده ایالات متحده» (VAERS)، در امریکا یک هزار و 144 نفر پس از دریافت واکسین Comirnaty جان خود را از دست دادند. آخرین مورد مرگ ناشی از واکسین فایزر، بیش از 20 برابر بیشتر از واکسین جانسون اند جانسون بوده است. داده‌های وزارت صحت مکسیکو همچنان نشان می‌دهد (از تاریخ 17 اپریل 2.08 مورد عوارض جانبی شدید در هر صد هزار دوز واکسین فایزر در مقابل 1.56 مورد از واکسین آسترازنکا و با موارد احتمالی واکسیناسیون تفاوت بسیار زیاد دارد -2.62 در مقابل 0.38 در هر یک هزار دوز) که عوارض جانبی فایزر نسبت به واکسین آسترازنکا یا واکسین‌های دیگر بیشتر بوده است. هنوز ارتباط روشن بین مرگ‌ها و مرگ‌های ناشی از واکسین فایزر برقرار نشده است.

حقیقت ناخوشایند

رسانه‌ها در سراسر جهان ده‌ها مورد مرگ ناشی از واکسین فایزر mRNA را گزارش دادند. اما هیچ یک از این موارد به‌طور صحیح مورد تحقیق قرار نگرفته است.

در ماه جنوری سال روان، ناروی نگرانی خود را در مورد 29 مرگ ناشی از واکسین فایزر همچنان خطرات واکسیناسیون برای بیماران بالای 80 را با خبرنگاران بلومبرگ اعلام کرد .

هفته گذشته خبرنگاران فرانسوی با استناد به داکتر مایل کوهن، گفتند که عوارض جانبی فایزر نسبت به عوارض جانبی واکسین‌های دیگر بیشتر است. طبق گفته داکتر کوهن ،«386 مورد مرگ ناشی از واکسین فایزر در فرانسه ثبت شده است». بریتانیا همچنان نگرانی خود را از 314 مورد مرگ ناشی از واکسین فایزر اعلام کرد، اما این بار رسانه‌ها گزارش نکردند، بلکه دولت بود که زنگ خطر را به صدا درآورد.

در همین حال، دانشگاه آکسفورد اخیراً مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌هد خطر ترومبوز ورید در واکسین فایزر (mRNA) 30 برابر بیشتر نسبت به واکسین آسترازنکا است.

در حال که بی توجهی کامل فایزر به افشاگری‌هایش برخی را متعجب ساخته است، اما با توجه به سابقه طولانی شرکت در زمینه استراتژی‌های بازاریابی تهاجمی و بی‌احتیاطی‌ آن، این قابل تعجب نیست.

اصل و ماهیت مسئله

علی رغم این که به‌نطر می‌رسد، تولید کننده تمایلی به ارائه جزئیات مربوطه به تعداد موارد فوتی‌ها ندارد، اما داده‌های اخیر نشان می‌دهد که میزان بالای مرگ و میر ممکن است به دلیل کمبود فناوری‌های mRNA باشد که قبل از پاندمی کووید-19 به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. اوایل سال 2021 میلادی، اسنادی از سرورهای آژانس دارویی اروپا که در مقاله مجلۀ فرانسوی Le Monde منتشر شده بود، فاش شد و چالش‌های جدی مطرح گردید که واکسین فایزر ضمن انتقال از آزمایشگاه به تولید تجاری گسترده واکسین‌های خود با آن مواجه شده بود. طبق اسناد طی این روند یکپارچگی RNA به‌طور قابل توجهی از دست رفته است یعنی از 78.1 درصد تا 59.7 درصد و در برخی موارد نیز 51 درصد. از نقطه نظر غیر حرفه‌ها «یکپارچکی کم RNA» نه تنها به این معنی است که Comirnaty غلظت کمی از ماده فعال را دارد بلکه همچنین بیش از 40 درصد mRNA ناپایدار است و می‌تواند عوارض تصادفی و مضری را در بدن ایجاد کند.

اسناد فاش شده همچنین نشان می‌دهد که فایزر سعی کرده است با افزایش دوز مشکل را برطرف نماید که منجر به درصد بالاتری از بیماری های التهابی، ترومبوفیلی، تشنج و سایر عوارض می شود.

علی رغم اینکه آژانس داروی اروپا این موضوع را با  Comirnaty تصدیق کرده است، نامه‌ای از مقامات ارشد تنظیم کننده یعنی نوئل واتیون معاون ریاست آژانس دارویی اروپا نشان می‌دهد که آنها سازمان را برای تسریع در تایید واکسین همزمان با FDA تحت فشار قرار داده اند. اگر موضوعات فاش شده درست باشد، فقط می‌توان تعجب کرد که چرا آژانس اروپا علی رغم خطرات صحی آشکار مرتبط با آن برای تولید کننده لابی می‌کند.

چه چیزی در آینده در انتظار ماست

در حال که همه موارد فوق می‌تواند منجر به بحث های جدی در خصوص ایمنی واکسین فایز شود، اما مسئله اثر طولانی مدت نیز وجود دارد، عاملی که باید بررسی شود. تا به امروز هیچ مطالعه‌ای در خصوص ایمنی طولانی مدت واکسینی انجام نشده است جه رسد به تحقیق در خصوص داروها و واکسین هایی که بر اساس فناوری جدید mRNA به‌طور کلی تولید شده اند. دانشمندان و داکتران هنوز عدم وجود خطرهای سرطان‌زایی و یا کاهش قدرت باروری را مطالعه و بررسی نکرده اند.

مانند هر فناوری انقلابی دیگری، mRNA نیز در سراسر جهان با تایید، احتیاط یا پاسخ منفی روبروست. درست مانند شبیه سازی یا هر اختراع دیگری که در سطح بسیار عمیق با بیولوژی انسان سرو کار دارد، ممکن است به نظارت و بحث جدی بین‌المللی در خصوص ایمنی آن و همچنین استفاده گسترده از آن نیاز داشته باشد.

اما این که آیا دانشمندان و داکتران قادر به بررسی کامل اثرات واکسین فایزر و سایر محصولات مبتنی بر mRNA بدون فشار و لابی شدید از سوی شرکت های بزرگ دارویی و دستگاه های سیاسی هستند که به نظر می‌رسد در پنهان کردن حوادث مربوط به واکسین شراکت می‌کنند، نتیجه بعداً مشخص خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала