نوروز جشن جمشیدی؛ تجلیل از آغاز سال نو در افغانستان

© Sputnik / JAKنوروز جشن جمشیدی؛ تجلیل از آغاز سال نو در افغانستان
نوروز جشن جمشیدی؛ تجلیل از آغاز سال نو در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2021
عضو شوید
نوروز یکی از جشن‌های بزرگ فرهنگی در حوزه تمدنی ما است که گذشته‌ی آن به پیشدادیان بلخ می‌رسد. این جشن که ریشه در رویش و دگرگونی زمین دارد، همواره با فراز و فرودهایی در کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و ترکیه گرامیداشت شده است.

شهروندان کشور این روز را با رفتن به تپه‌های سبز، رفتن به تقریح‌گاه‌ها، بادبادک‌ بازی و دیگر سرگرمی‌ها به استقبال از سال جدید می‌پردازند.
پیام تبریکی رییس جمهور در صفحات اجتماعی از آن‌جایی واکنش برانگیز شد که سال ۱۵۰۰ را به همه مبارک گفت.
اولین روز سال ۱۴۰۰ هنری شمسی که از آن به نام نوروز یاد می‌‌شود در افغانستان با غرس نهال از سوی رییس جمهور و مراسم جهنده بالا در بلخ باستان آغاز شد.
در برنامه‌ی که به مناسبت تجلیل از نوروز در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد رییس جمهور وعده سپردکه امسال در شهر کابل به ۱۳ هزار از خانواده های معظم اردوی ملی، پولیس ملی و امنیت ملی نمرات زمین، توزیع خواهد شد.

 رئیس جمهور بایدن  نوروز را تبریک گفت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2021
رئیس جمهور بایدن نوروز را تبریک گفت

تنها رییس جمهور نیست که این سال را به همه مبارک می‌گوید و برای ملت افغانستان صلح پایدار می‌خواهد؛ صلحی که آمدن آن و تامین آن در پرده‌ی از ابهام قرار دارد.
داکتر عبدالله رییس شورای مصالحه به نشر پیامی در صفحه‌اش نوشت:
«افغانستان سال سختی را پشت سرگذاشت. انتظار داریم سال جدید خورشیدی، سال امید، مهربانی، همدیگرپذیری، صلح و آشتی باشد. سال نو خورشیدی، سال تهدیدها و فرصت‌ها است. بزرگترین فرصت ختم جنگ و دست‌یابی به صلح است. مردم از جنگ ویرانگر خسته‌ شده‌اند و طرف‌دار ختم فوری خشونت و خون‌ریزی می‌باشند».
در ادامه‌ی این صحبت‌ها داکتر عبدالله نوشته است:
«در سال پیش‌ رو، برای استفاده از فرصت‌ پیش آمدۀ تاریخی و غلبه برچالش‌ها، نیازمند همسویی و وحدت میان مردم افغانستان و احیای اجماع سیاسی هستیم.قشر سیاسی افغانستان باید شرایط حاکم در کشور را درک کرده و ضمن سوق دادن کشور به صلح و ثبات، از ارزش‌های کلان کشوری، منافع ملی، دست‌آوردهای مهم بیست‌ ساله، از جمله قانون اساسی، آزادی بیان، رسانه‌های آزاد، جامعۀ مدنی پویا، آزادی‌ زنان و تحول بزرگ اجتماعی، حراست نمایند».
فضای تجلیل از سال نو در میان شهروندان کشور نیز گسترده است. شماری با نوشتن و آرزو کردن برای سال جدید و شماری با نشر تصاویری از خود سال جدید را به همه مبارک گفتند.
تجلیل از سال نو رد افغانستان در حالی است که همه چشم به راه رسیدن صلح در کشور هستند در ضمن نگران زندگی در صورت آمدن صلح با طالبان.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала