نشست شورای مصالحه بخاطر بررسی پیش‌نویس طرح صلح امریکا برگزار شد

© Photo / Facebook account of AFGHANCEنشست شورای مصالحه بخاطر بررسی پیش‌نویس طرح صلح امریکا برگزار شد
نشست شورای مصالحه بخاطر بررسی پیش‌نویس طرح صلح امریکا برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
عضو شوید
این طرح در سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با حکومت و سیاست‌گران افغان شریک ساخته شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی، امروز یک‌شنبه نشستی را دربارۀ بررسی پیش‌‎نویس طرح توافق‌‎نامۀ پیشنهادی امریکا برای صلح افغانستان، برگزار کرد.

در این نشست فیصله شد که با مطالعۀ دقیق این طرح امریکا، جمهوری اسلامی افغانستان دیدگاه‌اش را با ایالات متحده امریکا درمیان خواهد گذاشت.

مجیب رحیمی، مشاور رسانه‌یی شورای عالی مصالحۀ ملی گفت: "فیصله شد که جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحۀ ملی از تسریع روند صلح حمایت می‌کند و با مطالعۀ دقیق طرح امریکا، جمهوری اسلامی افغانستان دیدگاه‌اش را با ایالات متحده امریکا مطرح خواهد ساخت".

رئیس‌جمهور غنی با فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا در ارگ دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2021
رئیس‌جمهور غنی با فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا در ارگ دیدار کرد

این طرح در سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با حکومت و سیاست‌گران افغان شریک ساخته شد.

محمد نعیم، سخن‌گوی دفتر طالبان در قطر می‌گوید که آنان نیز این طرح را دریافت کرده‌اند و پس از بررسی آن، موقف خود را در این باره روشن خواهند ساخت.

در پیش‌نویس این طرح، از ایجاد یک حکومت مشارکتی نیز یاد شده‌است که در آن تمامی طرف‌ها سهم داشته باشند.

گل رحمان قاضی، رییس شورای صلح و نجات افغانستان در این باره گفت: "به‌عقیدۀ من بهترین طرح است و به منفعت مردم افغانستان و پایان جنگ در آن پیش‌بینی شده‌است".

در این میان، اسماعیل خان، رهبر پیشین جهادی این طرح امریکا را به باد انتقاد می‌گیرد: "ما باید یک طرح افغانی پیشنهاد کنیم و این طرح افغانی طرف قبول مردم خواهد بود تا یک طرح خارجی".

 در حالی که همه چشم‌ها به‌سوی ترکیه دوخته شده‌اند، هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که نشست‌ها میان هیئت‌های دو طرف در دوحه ادامه دارند.

غلام فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان تصریح کرد: "روحیه مذاکرات نسبت به گذشته بسیار خوب است و تلاش مان این است که به یک نتیجه دست پیدا کنیم".

با این همه، رییس‌جمهور غنی، روز گذشته با فرماندۀ فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده امریکا در‌بارۀ افزایش خشونت‌ها و روند صلح دیدار کرد.

کشمکش در درون دولت بایدن بر سر پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
کشمکش در درون دولت بایدن بر سر پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا

دواخان مینه‌پال، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور بیان داشت: "به تقویت ظرفیت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تأکید شد و دو طرف از افزایش خشونت‌ها نگرانی کردند".

در همین حال، وزیر خارجۀ افغانستان در یک تماس تیلفونی با وزیر خارجه ترکیه برگزاری نشست ترکیه را ستوده‌است و وزیر خارجه ترکیه هم تأکید کرده‌است که نشست ترکیه جایگزین روند صلح در دوحه نه، بل مکمل این روند است.

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه افزوده‌است: "نشست ترکیه جایگزین نه، بل مکمل روند صلح دوحه خواهد بود و بیشتر طرف‌های دخیل برای شرکت در نشست ترکیه ابراز آماده‌گی کرده‌اند. ترکیه نیز آماده‌گی‌اش را برای شرکت در نشست‌های سه‌جانبه افغانستان و ترکیه با کشورهای ایران و پاکستان ابراز می‌دارد".

انتظار می‌رود که نشست ترکیه در ماه اپریل برگزار شود - نشستی که به مدیریت سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد و مشابه به نشست "بن" دربارۀ ساختار نظام آیندۀ افغانستان تصمیم‌های نهایی گرفته خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала