کمیسیون مستقل حقوق بشر: زنان باید در تمام مراحل روند صلح حضور داشته باشند

© Photo / AIHRC کمیسیون مستقل حقوق بشر: زنان باید در تمام مراحل روند صلح حضور داشته باشند
 کمیسیون مستقل حقوق بشر: زنان باید در تمام مراحل روند صلح حضور داشته باشند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2021
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی زن، خواستار حضور زنان در تمام مراحل روند صلح شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیه‌ای کمیسیون مستقل حقوق بشر که روز دوشنبه، ۱۸ حوت نشر شد، تأکید شده است که زنان باید در تمام مراحل پروسه صلح اعم از تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافق‌نامه صلح حضور داشته باشند و نگرانی‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای‌شان شنیده شود.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشستی به همین مناسبت گفت که زنان در افغانستان سال دشواری را داشتند. به گفته او، شروع  ۲۰۲۱ نیز برای زنان سال تلخی بود به ویژه برای زنانی که در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی سهم داشتند.

بانو اکبر گفت که از شروع سال میلادی جدید شش زن افغان به خاطر فعالیت‌های اجتماعی‌شان به قتل رسیده‌اند.

در اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز آمده است که زنان افغانستان در نزدیک به دو دهۀ اخیر با تلاش‌های پی‌گیر و دوامدار و قربانی‌های فراوان در عرصه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دست‌آوردهایی چشم‌گیر داشته‌اند، اما هنوز با چالش‌ها و مشکلاتی جدی مواجه‌‌اند و از میزان بالای آسیب‌پذیری رنج می‌برند.

این نهاد زنان را یکی از گروه‌های اصلی قربانی‌ مخاصمات مسلحانه در افغانستان توصیف کرده و گفته است که ادامه جنگ منجر به نقض حقوق بشری شهروندان‌، به‌ویژه ‌زنان، شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرف‌های مذاکره‌کننده‌، شورای عالی مصالحه ملی، فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و جامعه جهانی خواسته است که به صدای زنان افغانستان گوش دهند و به خواسته‌های آن‌ها در مورد نقش‌شان در روند مذاکرات صلح و نگرانی‌های آن‌ها درباره پی‌آمدهای آن ‌‌‌به گونه جدی ‌توجه کنند‌.

تجلیل از هشت مارچ و روز جهانی زن در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2020
تجلیل از هشت مارچ و روز جهانی زن در کابل

طبق اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشر، تأمین عدالت، پاسخ‌گویی در برابر قربانیان و رسیده‌گی به نیازها و حقوق آن‌ها، به‌ویژه زنان، باید محور اصلی پروسه صلح باشد و نباید در نتیجه مذاکرات صلح، درخواست قربانیان برای عدالت زیر پا شود.

در اعلامیه آمده است: «در روند صلح باید التیام‌بخشیدنِ درد و رنج قربانیان و در نظر گرفتن حقوق قربانیان جنگ و خاتمه دادن به فرهنگ معافیت در زمینه جرایم جنگی و جرایم ضد‌بشری به گونه جدی در نظر گرفته شود».

کمیسیون مستقل حقوق بشر، ارزش‌های حقوق بشر‌ی، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، اصلِ انتخابات آزاد و عادلانه به‌ منظور شرکت شهروندان، به‌ویژه زنان‌، برای تعیین سرنوشت خود و کشور را ‌اصول غیر‌قابل اغماض و ‌معامله‌ خوانده و تأکید کرده است که باید طرف‌ها آن‌ها را به‌عنوان خطوط اساسی مصالحه در جریان مذاکرات صلح‌ ‌در نظر گیرند.

هم‌چنان کمیسیون مستقل حقوق بشر خواهان آتش‌بس فوری شده است. این نهاد افزوده است که ‌برقراری آتش‌بس زمینه‌ساز تفاهم، تبادل نظر و اعتماد بیش‌تر می‌شود و شرایط را برای بهره‌مندی بهتر و بدون ترس از آزادی بیان، آزادی گشت‌و‌ گذار، آزادی اجتماعات و مشارکت تمام گروه‌های جامعه به شمول زنان، گروه‌های سیاسی و طرف‌های منازعه‌ در سراسر کشور فراهم می‌کند.

در پایان، کمیسیون مستقل حقوق بشر خاطرنشان کرده است که سازمان ملل متحد و جهانی باید بر حفظ و گسترش امکان دست‌رسی مردم افغانستان به حقوق بشری‌شان تأکید کنند و حقوق اساسی مردم از جمله حقوق زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت، اقلیت‌ها و قربانیان جنگ را مورد حمایت قرار دهند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала