پیشنهاد خلیل‌زاد برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت

© AP Photo / Jacquelyn MartinSpecial Representative for Afghanistan Reconciliation Zalmay Khalilzad
Special Representative for Afghanistan Reconciliation Zalmay Khalilzad - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2021
عضو شوید
فرستاده ارشد دولت جو بایدن برای افغانستان پیشنهاد تشکیل یک کنفرانس رهبران طالبان و افغانستان با موضوع ایجاد دولت موقت را داد. این اقدان نشان دهنده تمایل کاخ سفید به حرکت سریعتر مذاکرات صلح این کشور به جلو است.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه آمریکایی The Wall Street Journal  در گزارشی نوشت زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا در امور روند صلح افغانستان به تازگی پیشنهاد کرده است رهبران حکومت افغانستان و طالبان نشستی را به منظور گفت‌وگو روی حکومت موقت برگزار کنند.

این فرمت جدید احتمالا سبب کنار گذاشتن توافق صلح مورد مذاکره قرار گرفته بین دولت ترامپ و طالبان و همچنین تاخیر احتمالی در خارج ساختن نظامیان از افغانستان خواهد شد.

کاخ سفید اما گزارش پیشنهاد خلیل‌زاد را برای برگزاری این نشست رد کرده است.

Американский флаг над зданием конгресса США в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2021
عضو کنگره: سربازان آمریکایی تا ماه می از افغانستان نمی‌روند

کاخ سفید گفته است: این گزارش وضعیت فعلی را به طور دقیق احتوا نمی‌کند. ایالات متحده هیچ گونه پیشنهاد رسمی نمی‌دهد و به بررسی تمام گزینه‌های مربوط در مورد رویکرد آینده نیروها ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر کاخ سفید با کم اهمیت اعلام کردن این برنامه پیشنهادی عنوان کرد، خلیل‌زاد صرفا در حال بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای حرکت به سمت جلو است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که سفیر خلیل‌زاد  در مورد طیف وسعی از روش‌ها برای پیشبرد دیپلماسی بحث کرده است، نه چیز دیگر.

از طرفی هم، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفته است که خلیلزاد و تیمش به منطقه رفته تا در مورد مسیر پیشرو بحث کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه بیان داشت که تعیین مسیر حرکت به جلو برای پایان دادن به جنگ در افغانستان به عهده افغانها است.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مشغول بررسی اقدامات بعدی خود در قبال افغانستان است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی گفت: من از همه طرفها می‌خواهم مسیر رفتن به سمت صلح را انتخاب کنند. خشونتها باید اکنون کاهش یابند.

همچنین گفته شده که خلیلزاد مکررا پیشنهاد منصوب کردن یک میانجی گر را برای کمک به پیشبرد فرآیند صلح بین مقامهای افغانستان و طالبان مطرح کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала