واکنش‌ها به تظاهرات امروز: "بهتر بود حکمتیار کمپاین نهال‌شانی برگزار می‌کرد"

© Sputnik / Z. Safariتظاهرات حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در کابل
تظاهرات حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2021
عضو شوید
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امروز در شهر کابل تظاهراتی را به راه انداخت.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که بر بنیاد اعلامیه‌های قبلی که از سوی این حزب نشر شد، از این عمل‌کرد به عنوان تظاهرات میلیونی یاد شده بود.
اما در این تظاهرات تعداد محدودی اشتراک کرده بودند.
بر اساس آنچه که آقای حکمتیار ادعا دارد؛ اگر مجاهدین، افسران و مامورین او نظر به معاهده صلح، حکومت با این حزب با دولت مدغم و مهاجرین مربوط به او در شهر ها مسکن‌گزین نشوند، ارگ را محاصره کرده و حکومت را سقوط خواهد داد.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات گلبدین حکمتیار و محاصره ارگ و سقوط حکومت، این موضوع را جوک سیاسی خوانده بود.

حالا نیز پس از برگزاری تظاهرات هواداران آقای حکمتیار در کابل، شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور در برگه‌ی فیسبوک‌اش به گونه‌ی نیش‌خند نوشته است:
«بهتر بود آقای حکمتیار امروز برای یکی از این اهداف مانند کمپاین نهال شانی، اهدای خون برای زخمی‌ها، مسابقه ورزشی به هدف تقویت فرهنگ ورزش و‌ یا حشر عمومی برای فضای پاک شهر فراخوان می داد. با این نوع فراخوان شهروندان کابل نیز او را یاری می‌کردند».

اکبر جمشیدی، نماینده مردم در پارلمان در مورد برگزاری این تظاهرات به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«حزب اسلامی حق برگزاری این تظاهرات را دارد مشروط بر این‌که خواست‌شان از حکومت معلوم باشد. اما این تظاهرات را ما با فال نیک‌می‌گیریم چون آقای حکمتیار، دست از کارهای مسلحانه برداشته و به فعالیت‌های مدنی پرداخته است».

آقای جمشیدی در ادامه می‌گوید:
«خواست خروج نیروهای امریکای شبیه خواست طالبان از حکومت است. این کار باید صورت بگیرد اما در زمان مناسب».

از سوی هم شیوای شرق، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در صفحه‌ی فیسبوک‌اش نوشت:

«جیب های پر از پول استخبارات هم بی نتیجه ماند، واقعیت امر این است که مردم در بحران عقل و انتخاب نیستند. می دانند که مردم سالاری و نظام کنونی بهتر از تحجر و واپس گرایی است».

در قطعنامه‌ای که از سوی این حزب نشر شده گفته شده است که هدف از برگزاری این تظاهرات امتیاز خواهی برای حزب اسلامی نیست. بلکه خواهان پایان دادم به اوضاع فعلی کشور و رسیدن به صلح پایدار است. از موارد مهم یاد شده در این قطعنامه؛ دست کشیدن حکومت از قتل‌ها و ترورهای هدفمند، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عملی شدن توافقنامه میان حکومت و حزب اسلامی است. که مهم‌ترین هدف این حزب، رهایی زندانیان از زندان‌های حکومت است.
این در حالی است که حکمتیار، قبل از این حکومت و رییس جمهور را متهم به عهدشکنی در پیمان صلح با این حزب کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала