افشای اسناد مخفی: چگونه تمرین ناتو باعث یک جنگ هسته‌ای نشد

© Photo / Public domain/National Nuclear Security Administration / Nevada Site OfficeИспытание термоядерного взрывного устройства в США
Испытание термоядерного взрывного устройства в США  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2021
عضو شوید
اسناد فوق سری آمریکا نشان می‌دهد که در پی یک رزمایش ناتو در سال 1983، سران شوروی سابق تقریبا برای یک جنگ هسته‌ای احتمالی آماده شدند.

 به گزارش اسپوتنیک، نشریه آمریکایی The Drive به استناد از اسناد "طبقه بندی شده" وزارت امور خارجه ایالات متحده نوشت: اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، در سال 1983 به دلیل رزمایش های گسترده ناتو موسوم به Able Archer برای یک جنگ هسته‌ی گسترده با آمریکا تقریبا آماده شدند.

این سند شامل  متن تقریبا "ویرایش نشده لئونارد پروتس یكی از مقام های ارشد اطلاعاتی آمریكا و همچنین جزئیاتی از اوضاع ناآرامی است که در سال 1983 بوجود آمد.

هشدار پنتاگون از احتمال جنگ هسته ای با روسیه   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.02.2021
هشدار پنتاگون از احتمال جنگ هسته ای با روسیه

بر اساس گزارشی که از سوی هیئت مشورتی اطلاعات خارجه ریاست جمهوری آمریکا (PFIAB)  منتشر شده، واکنش اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و وزارت امور داخله شوروی در قبال رزمایش کماندار توانا Able Archer  بی سابقه بود.

این سند که که اکنوناز حالت محرمانه خارج شده است نشان می‌دهد که اتحاد جماهیر شوروی، همزمان با تمرین نظامی ناتو، اقدامات اطلاعاتی و نظامی غیرعادی را در پیش گرفت که تنها در مواقع بحران‌های واقعی اتخاذ می‌شد. از جمله این اقدامات آماده‌باش کامل نیروی هوایی در آلمان شرقی و پولند، انجام پروازهای شناسایی به تعداد بسیار بیشتر، و صدور دستور به تمامی افسران اطلاعاتی ارتش و کا‌گ‌ب در سرتاسر جهان برای دنبال کردن هرگونه نشانه‌ای از آمادگی برای جنگ هسته‌ای بود.

دوم نوامبر سال 1983 به عنوان یکی از پرتنش‌ترین لحظات دوران جنگ سرد به حساب می‌آید.

رهبران شوروی به طور خاص در مور این تمرین‌های ناتو  (Able Archer) که از ترکیه تا انگلیس انجام شد، هشدار دادند. این تمرینات و رویه‌های نظامی که هرساله در راستای آمادگی برای درگیری هسته‌ای برگزار می‌شد، در سال 1983 دارای برخی ویژگی‌های جدید بود، از جمله هواپیماهایی که حامل کلاهک‌های مشقی اما بسیار شبیه به نمونه‌های واقعی خود بودند.

شورای مشورتی ریاست جمهوری در زمینه اطلاعات خارجی گفت: "در سال 1983 می توانستیم ناخواسته روابط خود را با اتحاد جماهیر شوروی در آستانه جنگ هسته ای قرار دهیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала