نیروهای خارجی بعد از ماه می نیز به ماموریت شان در افغانستان ادامه خواهند داد

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Returning to baseنیروهای خارجی بعد از ماه می نیز به ماموریت شان در افغانستان ادامه خواهند داد
نیروهای خارجی بعد از ماه می نیز به ماموریت شان در افغانستان ادامه خواهند داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند منبع آگاه می‌گویند نیروهای خارجی پس از ضرب‌الاجل تعیین شده نیز در خاک افغانستان باقی می‌مانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، 4 منبع آگاه در ناتو گفته‌اند نیروهای خارجی پس از ضرب‌الاجل ماه مه آینده، همچنان در خاک افغانستان حضور خواهند داشت. این ضرب‌الاجل در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان تعیین شده و تصمیم جدید برای باقی ماندن نیروهای خارجی در خاک افغانستان پس از ماه می احتمالاً بر شدت درگیری‌ها در این کشور خواهد افزود.

 اشرف غنی: افغانستان بدون پشتیبانی خارجی آسیب پذیر خواهد بود  - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی: افغانستان بدون پشتیبانی خارجی آسیب پذیر خواهد بود

به گفته‌ی مقام‌ها «طالبان شرایط را بر آورده نکرده است».

یکی از این منابع آگاه گفته نیروهای خارجی در پایان ماه اپریل، به طور کامل از افغانستان خارج نخواهند شد، شرایط خروج کامل هنوز محقق نشده است، دولت جدید امریکا درحال ارزیابی سیاست‌ها است و تغییراتی در آنها حاصل شده است، حساسیت و تبعات خروج عجولانه از خاک افغانستان باید در استراتژی جدید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

براساس توافق دولت ترامپ با طالبان، امریکا تا اواسط جنوری تعداد نیروهای خود در افغانستان را به 2500 نفر کاهش داد که کمترین میزان از زمان حمله امریکا به این کشور در سال 2001 بود. طبق این توافق، امریکا باید تا ماه می نیز همه نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کند. این درحالی است که خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته و طالبان همچنان به نیروهای نظامی و غیرنظامی افغان حمله می‌کند. ناتو در ماه فبروری جلسه سران دارد و انتظار می‌رود موضوع خروج یا باقی ماندن نیروهای خارجی در افغانستان بعد از ماه اپریل، در این نشست مورد بحث قرار گیرد.

گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان از ماه سپتمبر در دوحه آغاز شد، اما خشونت‌ها همچنان افزایش یافته است.

گفته شده است که حدود 10 هزار نیروی خارجی از جمله امریکایی‌ها در افغانستان حضور دارند. انتظار می‌رود که این تعداد تا بعد از ماه می همچنان باقی بماند، اما برنامه بعدی روشن نیست.

کابل و برخی کشورها و آژانس‌های خارجی می‌گویند که طالبان به دلیل افزایش خشونت‌ و عدم قطع رابطه با القاعده (گروه تروریستی ممنوع در روسیه)، که طالبان آن را انکار می‌کنند، شرایط را برآورده نتوانسته اند.

سخنگوی ناتو هم گفته هیچ یک از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی دوست ندارد بیش از زمان مقرر در خاک افغانستان باقی بماند، اما همه استراتژی‌های ما به شرایط موجود بستگی دارد.

نماینده وزارت امور خارجه امریکا گفته است که بایدن متعهد شده تا نقطه پایان به جنگ بی‌پایان بماند... در عین حال از امریکایی‌ها در برابر تروریست‌ها و دیگر تهدیدات محافظت می‌کند.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در این باره چیزی نگفته است.

افزایش نگرانی

دو منبع طالبان همچنان به این رسانه گفته است که طالبان در هفته‌های اخیر نگران این احتمال است که واشنگتن ممکن جنبه‌های توافقنامه را تغییر دهد و نیروهای خود را در این کشور حفظ کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رویترز گفت که طالبان همچنان به روند صلح پایبند هستند.

وی گفته است: بدون شک اگر توافقنامه دوحه اجرا نشود عواقبی در پی خواهد داشت و این تقصیر متوجه آن طرف خواهد بود که به توافق احترام نمی‌گذارد. انتظارات ما همچنان این است که ناتو به این جنگ پایان دهد و از بهانه‌های بیشتری برای طولانی شدن جنگ در افغانستان اجتناب کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала