مجلس سنا: امریکا به تعهدات خود در قبال افغانستان باید متعهد باقی بماند

© Photo / meshrano jirgaفضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان
فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس سنای افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور جدید ایالات متحده امریکا را به بازنگری سیاست امریکا در قبال افغانستان، فرا خوانده است.

اعضای مجلس سنای افغانستان می‌گویند که دولت جدید امریکا باید به توافقنامه امنیتی امضاشده میان کابل و واشنگتن متعهد بماند.
سناتور انارکلی هنریار می‌گوید: "حکومت جدید امریکا باید برای صلح افغانستان تلاش کند، زیرا متن توافقنامه این کشور با طالبان نقض شده و نیاز به بازنگری دارد".
گل احمد اعظمی، عضو دیگر از مجلس سنای افغانستان در حالی که از پایان جنگ در افغانستان حرف می‌زند اما می‌گوید، ختم جنگ افغانستان باید ضمانت و نظارت بین‌المللی داشته باشد. وی در گفت‌‌گو با اسپوتنیک افغانستان گفت: "ما تقاضای که از حکومت جدید ایالات متحده امریکا و مجلس سنای این کشور داریم، به تعهدات خود متعهد باشند و جنگ افغانستان خاتمه یابد".

لحظه شماری برای تحلیف رییس‌جمهور جدید امریکا؛ ادامهٔ جنگ در افغانستان یا صلح؟ - اسپوتنیک افغانستان
لحظه شماری برای تحلیف رییس‌جمهور جدید امریکا؛ ادامهٔ جنگ در افغانستان یا صلح؟

وی افزود:

"ختم جنگ افغانستان باید ضمانت و نظارت بین‌المللی داشته باشد. چون مشکل افغانستان بُعد داخلی و منطقه‌یی و بین‌المللی دارد. بدون ضمانت و نظارت بین‌المللی تشویش مردم افغانستان این است که جنگ‌های داخلی یک بار دیگر تکرار نشود".

فرهاد ابرار، آگاه روابط بین‌الملل در گفت‌گو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید، با توجه با افزایش حملات طالبان و رابطهٔ نزدیک این گروه با القاعده، امکان بازبینی پیمان صلح دوحه دور از امکان نیست. هرچند به باور او سیاست آقای بایدن در خصوص افغانستان روشن نیست و تا چند ماه آینده این وضعیت ادامه خواهد داشت.
این آگاه روابط بین‌الملل گفت:

"مجلس سنای افغانستان به دنبال بازنگری توافق‌نامهٔ دوحه و تطبیق همه‌جانبهٔ پیمان استراتژیک میان کابل و واشنگتن است. به باور من بازنگری در پیمان دوحه و پیمان استراتژیک می‌تواند به سود مردم افغانستان باشد. چیزی که روشن نیست سیاست آقای بایدن در خصوص افغانستان است".

وی خاطر نشان ساخت که با توجه به افزایش حملات طالبان و ارتباط آنان با القاعده، احتمالا در پیمان دوحه بازنگری صورت بگیرد.

در همین حال فضل‌هادی مسلمیارد، رییس مجلس سنای افغانستان به بایدن گفته است: "از امریکا و جوبایدن توقع ما این است که با افغان‌ها ایستاده شوند و بربنیاد پیمان امنیتی در برابر کشور ما عمل کند".
جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا روز گذشته مراسم تحلیف را به‌جا آورد و به کاخ سفید رفت.
دیده شود که سیاست آقای بایدن در خصوص جنگ و صلح افغانستان چه خواهد بود.
ادامهٔ راه دونالد ترامپ یا تغییر در سیاست خارجی ایالات متحده امریکا.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала