نگرانی تیفا از آمادگی حکومت برای برگزاری سه انتخابات در سال آینده

© Photo / IEC / IEC نگرانی تیفا از آمادگی حکومت برای برگزاری سه انتخابات در سال آینده
 نگرانی تیفا از آمادگی حکومت برای برگزاری سه انتخابات در سال آینده  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، از آمادگی حکومت برای برگزاری سه انتخابات در سال آینده ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز،  به‌ دنبال پیشنهاد کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر برگزاری سه انتخابات در ماه میزان سال آینده‌ی خورشیدی (۱۴۰۰) و اعلام آمادگی حکومت برای آن، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید که شرایط برای برگزاری این انتخابات‌ها مساعد نیست.

تیفا امروز (دوشنبه، ۲۹ جدی) با نشر اعلامیه‌ای، این تصمیم کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان را تکان‌دهنده‌ خوانده و گفته است که برگزاری این انتخابات‌ها در ماه میزان سال آینده برای دموکراسی، دستاوردهای ۲۰ سال گذشته و آینده‌ی افغانستان نگران‌کننده است.

یک نامزد کنگره امریکا انتخابات  این کشور را به انتخابات افغانستان تشبیه کرد - اسپوتنیک افغانستان
یک نامزد کنگره امریکا انتخابات  این کشور را به انتخابات افغانستان تشبیه کرد

به نقل از اعلامیه، به‌دلیل چالش‌های امنیتی، مشخص‌نبودن منابع تمویل انتخابات‌ها و تطبیق‌نشدن اصلاحات کلیدی در آن، شرایط برای برگزاری این انتخابات‌ها در سال ۱۴۰۰ خورشیدی مساعد نیست.

تیفا تأکید کرده است که هم‌اکنون افغانستان در وضعیت «دشوار امنیتی» قرار دارد؛ طوری که به گفته‌ی این نهاد، «حتا شهروندان در پایتخت کشور و مراکز شهری از امنیت نسبی برخوردار نیستند».

 

از سویی هم، این نهاد گفته است که هم‌اکنون در افغانستان زمینه‌ی «گزار برای رسیدن به صلح» فراهم شده و حکومت افغانستان نباید بدون درنظرداشت استراتیژی‌های دقیق برای رسیدن به یک صلح، گرفتار دغدغه‌های شخصی و سلیقه‌ای گردد.

تیفا تأکید کرده است که این موضوع سبب می‌شود که دستاوردهای چند ساله و فرصت پیش‌آمده برای صلح را در معرض خطر قرار دهد.

در اعلامیه تأکید شده است که کمیسیون انتخابات باید نسبت به مصارف انتخابات گذشته پاسخ‌گو باشد و میکانیزم شفاف را برای مصرف بودجه در انتخابات آینده مشخص کند. به نقل از اعلامیه، باید اجماع چهره‌های سیاسی برای رفتن به طرف انتخابات نیز به عنوان یک اصل مدنظر گرفته شود تا این امر سبب مشارکت وسیع مردم در انتخابات شود.

تیفا در حالی برگزاری انتخابات‌ها را در سال آینده نگران‌کننده خوانده است که کمیسیون مستقل انتخابات در ۲۹ قوس به حکومت پیشنهاد کرده بود که انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، شوراهای ولایتی و تعدادی از شهرداری‌ها در ماه میزان سال آینده‌ی خورشیدی (۱۴۰۰) برگزار شود.

پیش از این حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات در آن زمان در یک نشست خبری همچنان گفته بود که تمامی آمادگی‌‌های تخنیکی و عملیاتی برای برگزاری این انتخابات ها در ماه میزان سال آینده توسط این کمیسیون گرفته شده است.

در پی آن، رییس‌جمهور اشرف غنی در دیداری با کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در تاریخ ۲۸ جدی گفته بود که حکومت به اصل انتخابات متعهد است و تسهیلات لازم را برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی، شهرداری‌ها و انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی فراهم می‌کند.

انتخابات پارلمانی گذشته در ۳۳ ولایت کشور با چهار سال تأخیر در ماه میزان سال ۱۳۹۷ برگزار شد. اما انتخابات پارلمانی غزنی به‌دلیل اختلاف‌ها روی شیوه‌ی برگزاری انتخابات تاکنون برگزار نشده است.

گفتنی است که قرار بود که این انتخابات و انتخابات شوراهای ولسوالی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در سال گذشته‌ی خورشیدی برگزار شود که بازهم به تأخیر افتاد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала