منابع: چند روز است طالبان در نشست‌ها توحید آجندای مذاکرات حاضر نمی‌شوند

© Sputnik / Zohra Ishmukhametovaمنابع: چند روز است طالبان در نشست‌ها توحید آجندای مذاکرات حاضر نمی‌شوند
منابع: چند روز است طالبان در نشست‌ها توحید آجندای مذاکرات حاضر نمی‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابعی از هیئت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گویند که با وجود پافشاری این هیئت، طالبان از چند روز بدینسو حاضر نمی‌شوند در نشست‌های توحید آجندای مذاکرات شرکت کنند.

به گزارش اسپوتنیک، در دور دوم مذاکرات صلح  نُه روز پیش میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز شدند. قرار است در نشست‌های نخستین دو طرف آجندای مذاکرات صلح را توحید کنند، اما با گذشت این نُه روز گذشته دو طرف تنها سه نشست را برگزار کرده‌اند و از توحید آجندای مذاکرات هم خبری نیست.

فرمانده فرقه ۱۱۱ ارتش: جنگجویان گروه طالبان در چند بخش نزدیک پایتخت حضور دارند - اسپوتنیک افغانستان
فرمانده فرقه ۱۱۱ ارتش: جنگجویان گروه طالبان در چند بخش نزدیک پایتخت حضور دارند

اما شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که تأخیر در مذاکرات صلح پذیرفتنی نیست.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی اظهار داشت: "مردم افغانستان به‌حدی تشنۀ صلح و آتش‌بس هستند که یک روز هم اگر عبث می‌گذرد برای مردم بسیار است".

در همین حال، سخن‌گوی هیئت مذاکره کننده طالبان می‌گوید که تأخیری از سوی این گروه برای ادامه مذاکرات وجود ندارد و این گروه سرگرم نشست‌های درون تیمی هستند.

به‌گفتۀ محمد نعیم، سخن‌گوی هیئت طالبان زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز شام روز گذشته در دوحه با ملابرادر، معاون سیاسی دفتر طالبان و عبدالحکیم، رییس هیئت مذاکره کننده طالبان دیداری داشته‌است.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان بیان داشت: "رهبران طالبان چند روز پیش به قطر رسیدند و فکر می‌کنم که نبودن این‌ها در قطر یکی از علت‌های تأخیر در مذاکرات بوده‌است".

مذاکرات در دوحه در حالی به کندی به پیش می‌رود که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته‌اند و نبردها میان حکومت و طالبان در دستکم 22 ولایت جریان دارند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور که امروز به ولایت هلمند رفته بود، به طالبان هشدار داد که یا به صلح تن بدهند و یا هم با حمله‌های نیروهای دولتی روبه‌رو خواهند شد: "کسانی که صلح نمی‌خواهند، ما در مقابل شان می‌جنگیم".

همزمان شدت‌گیری نبردها در افغانستان، ایالات متحده هم اعلام کرده‌است که شمار سربازانش در افغانستان را به کمترین تعداد (2500 تن) در هژده سال اخیر کاهش داده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала