رویا پردازان؛ در افغانستان نخستین انستیتیوت رباتیک ساخته می‌شود

© Fotolia / Serpebluرویا پردازان؛ در افغانستان نخستین انستیتیوت رباتیک ساخته می‌شود
رویا پردازان؛ در افغانستان نخستین انستیتیوت رباتیک ساخته می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره تعلیمات تخنیکی افغانستان با امضای قراردادی با موسسه دیجیتال ستیزن فاند، اعلام کرده است که به زودی نخستین انستیتیوت رباتیک افغانستان تحت نام "رویا پردازان" در محوطه دانشگاه کابل تاسیس می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، رویا محبوب، رییس موسسه دیجیتال ستیزن فاند در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان ابراز امیدواری کرد که تا ده سال آینده، این مرکز بتواند در رقابت‌های جهانی با کشورهای مختلف دنیا رقابت کند.

وی گفت:

"در این انستیتیوت بخش‌های تکنالوژی، ساینس و ربات‌سازی تدریس خواهند شد، فاز اول این انستیتیوت در دو دوره دوازده پاس و چهارده پاس است، و ما امیدواریم که بتوانیم آنرا به یک دانشکده ارتقا بدهیم، و کار روی این موضوع جریان دارد".
کسب مجوز حضور در مسابقات بین المللی توسط دختران ربات ساز افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
کسب مجوز حضور در مسابقات بین المللی توسط دختران ربات ساز افغانستان

رییس این موسسه با اشاره به عقد پیمان‌ها با دانشگاه‌های مختلف جهان گفت: "ما با چندین دانشگاه در بیرون از کشور قرارداد داریم و مخصوصا با دانشگاه EL این قرارداد را به امضا رساندیم و همچنان همکار ما در این زمینه انجمن هوش مصنوعی جهان است و ما تلاش داریم تا با استفاده از این مرکز ده سال بعد افغانستان به عنوان یک کشور پیشرفته در زمینه تکنالوژی شناخته شود، و ما بتوانیم در بخش تکنالوژی در رقابت‌های جهانی با دیگر کشورها شرکت کنیم. این نخستین قدم ما در همین زمینه است".

وی افزود: "هزینه ساخت این انستیتیوت با هزینه تجهیزات داخلی آن در حدود بیست میلیون دالر تخمین شده است و باید اضافه کنم که تنها برای کابل نه بلکه برای پنج مرکز این بودجه اختصاص داده شده ولی ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بیشتر دونرها را جذب کنیم".

 به گفته رییس موسسه دیجیتال ستیزن فاند، قرار است در دور اول در این انستیتیوت حدود ۸۰۰ شاگرد شامل شوند.

ندیمه سحر، رییس اداره مستقل تعلیمات تخنیکی و مسلکی در افغانستان که مسوولیت اجرایی آنرا بر عهده دارد می‌گوید تا زمانی که تعمیر اصلی انستیتیوت رباتیک بازسازی شود، اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی مکان‌های موقت را در اختیار ربات‌سازان قرار خواهد داد.

رییس اداره مستقل تعلیمات تخنیکی و مسلکی در افغانستان گفت: "بخش‌های را که این انستیتیوت تحت پوشش قرار می‌دهد،  بخش‌های هوش مصنوعی، تکنالوژی‌های نوین ساینس و شماری دیگر از بخش‌ها در این جا برای دانشجویان تدریس خواهد شد".

 وی خاطر نشان ساخت که از لحاظ دوره‌های آموزشی دو دروه تحصیلی در نظر گرفته شده است که دوره اول به سطح لیسه صنوف دهم الی دوازدهم را تحت پوشش قرار می‌دهد، و دوره دوم به سطح انستیتیوت است که شامل صنوف سیزدهم و چهاردهم است.

رییس اداره مستقل تعلیمات تخنیکی و مسلکی افزود:

"از لحاظ موقعیت جغرافیایی فعلا در شهر کابل است ولی به مرور زمان طبق برنامه‌هاییکه ما تنظیم کرده ایم در چهار زون به شمول هرات ایجاد می‌گردد. اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی که یک اداره مستقل است مسوولیت این انستیتیوت را بر عهده دارد. در قبال تمام اهداف که در تفاهمنامه تذکر یافته اداره مستقل تعلیمات تخنیکی و مسلکی پاسخ‌گو و مسوولیت پذیر است".

ندیمه سحر با اشاره به اینکه این انستیتیوت در محوطه دانشگاه کابل ساخته می‌شود و برای آن ۱۰ جریب زمین در نظر گرفته شده است، گفت: "تا اکنون ظرفیت جذب دانشجویان در این انستیتیوت پیش‌بینی نشده است و علاقه‌مندی زیاد وجود دارد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала