کشف شواهد موجودیت "سیاره نهم" در نظام شمس

© NASAدر جستجوی موجودات سیارات دیگر
در جستجوی موجودات سیارات دیگر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ستاره شناسان موفق به کشف دوقلوی احتمالی سیاره مرموز در منظومه شمسی شده اند. این کشف اولین سیاره در نوع خود است که دارای چنین مدار گریزنده از مرکز است و می‌تواند "سیاره نهم" منظومه ما باشد.

به گزارش اسپوتنیک، متخصصان علوم ستاره شناسی دوقلوی سیاره نهم مرموز  را در منظومه شمسی کشف کرده اند. این سیاره که به تازگی کشف شده از نظر اندازه با مشتری قابل مقایسه بوده و از نظر جرم 11 برابر از آن بزرگتر است.بر اساس نتایج این تحقیق که  در مجله علمی The Astronomical Journal منتشر شده است، مدار این جسم بسیار دور از ستاره ای است که دور آن می چرخد.

کشف قمر سیاره ناشناس خارج از نظام شمس - اسپوتنیک افغانستان
کشف قمر سیاره ناشناس خارج از نظام شمس

محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی "هابل" تشخیص داده‌اند که این سیاره فراخورشیدی غول پیکر در فاصله 336 سال نوری از ما به نام "HD 106906 b"  دارای چنان مدار غیر عادی است که از لبه دیسک بقایای منظومه ستاره‌ای خود عبور می‌کند و هر 15 هزار سال یک بار یک دور می‌زند. این مانند این است که سیاره "مشتری" از "کمربند کویپر" بگذرد.

خاطر نشان شده است که غول گاز 15 میلیون سال پیش با این ستاره تشکیل شده. یعنی با معیارهای ستاره ای ، این سیاره فوق العاده جوان است. با این حال ، سیاره نهم ممکن است در طلوع منظومه شمسی در 4.6 میلیارد سال پیش شکل گرفته باشد.

محققان می‌گویند اگر "سیاره نهم" وجود داشته باشد، این همان نحوی است که ممکن است به دور خورشید ما بچرخد.

این سیاره فراخورشیدی غول پیکر برای اولین بار در سال 2013 کشف شده بود، اما به محاسبات مداری و اندازه‌گیری های دقیق "هابل" برای شناسایی مدار عجیب آن نیاز بود. این اولین سیاره در نوع خود است که دارای چنین مدار عجیب و غریبی است.

فرض بر این است که سیاره فراخورشیدی ابتدا سعی در "سقوط" بر روی ستاره داشت ، اما اثر جاذبه تقریباً آن را از سیستم ستاره بیرون انداخت. ستاره شناسان معتقدند که سناریوی مشابه می تواند در منظومه شمسی محقق شود ، جایی که دانشمندان به دنبال کشف سیاره نهم هستند.

محققان امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ فضایی "جیمز وب" نه تنها داده‌های فعلی خود را تأیید کنند، بلکه تعیین کنند که آیا این سیاره در هنگام خروج، موادی را می‌گیرد یا حتی اینکه دارای یک سیستم کوچک از بقایا است یا نه.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала