واکنش فعالان شبکه‌های اجتماعی به فرستادن کودکان به مساجد

© moe.gov.af عقب ‌نشینی وزارت معارف از فرستان کودکان به مساجد
   عقب ‌نشینی وزارت معارف از فرستان کودکان به مساجد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تصمیم وزارت معارف مبنی بر شامل‌سازی مساجد در چرخۀ رسمی نظام آموزشی کشور با واکنش‌های گستردۀ فعالان شبکه‌های اجتماعی مواجه بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، شماری از کابران رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف را به سخره گرفته‌اند و شماری از پیامدهای ناگوار چنین تصمیمی هشدار داده‌اند. رامین کمانگر، یکی از فعالان حوزۀ آموزش و پرورش در توییتر خود نوشته است که پیامد چنین کاری «نظر به میزان سیاسی‌بودن امروز مسجد، خطرناک است.» شمار دیگری از فعالان شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که وزارت معارف به تنهایی صلاحیت چنین فیصله‌یی را ندارد.

کمک 4 میلیونی جاپان برای پروژه بهبود تامین آب و حفظ الصحه مکاتب افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کمک 4 میلیونی جاپان برای پروژه بهبود تامین آب و حفظ الصحه مکاتب افغانستان

فرشته کریم، فعال حوزۀ آموزش و پرورش می‌گوید که سه سال نخست در مرحلۀ آموزشی تهداب شمرده می‌شود و در این سه سال دانش‌آموزان، خواندن و نوشتن می‌آموزند. به گفته او، در مکاتب، کودکان امور غیردینی را آموزش نمی‌بینند، اما در مساجد آنان در معرض آموزش تندروی مذهبی قرار خواهند گرفت. او این تصمیم وزارت معارف را برخاسته از سیاست‌زده‌گی مسئولان و رفتار پوپولیستی آنان می‌داند.  

احمد سعیدی، آگاه سیاسی در برگۀ فیس‌بوکش نوشته است که سرپرست وزارت معارف قادر به سخن‌گفتن به زبان فارسی نیست و آیات و حدیث را نمی‌تواند بخواند، با این وضع اما چنین تصمیم بزرگی در مورد سرنوشت کودکان افغانستان گرفته است. در بخشی از یادداشت آقای سعیدی چنین آمده است: «هراس من بر این است، تجاربی که از مدارس دینی پاکستان داریم که اکثریت اطفال انتحاری، انفجاری و آدم‌کش تربیه شده‌اند و نشود که سناریوی پاکستان در افغانستان عملی شود».

پیش از این وزارت معارف اعلام کرد که دانش‌آموزان صنف اول تا سوم، برای ایجاد «هویت قوی اسلامی» پس از این در مساجد آموزش خواهند دید. این وزارت در برگۀ فیس‌بوک خود نوشت که این کار «تغییر بزرگ و مهمی» است و برای عملی‌شدن آن برنامۀ عاقلانه‌ خواهد چید.

پس از آن که اعتراض‌ها علیه این تصمیم بالا گرفت، وزارت معارف بیانیه‌اش را در برگۀ فیس‌بوک ویراست کرد و نوشت که این تصمیم در محلاتی عملی خواهد شد که مکتب وجود نداشته باشد و بر مبنای آن «محوریت اسلام» برای دانش‌آموزان برجسته خواهد گشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала