هوش مصنوعی بزرگترین مشکل بیولوژی را حل کرد

© Fotolia / Mopic اثر فلین:آیا راست است که بشریت احمق تر شده میرود؟
اثر فلین:آیا راست است که بشریت احمق تر شده میرود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان با استفاده از هوش مصنوعی چالش «تاشدگی پروتئین» را پس از 50 سال بررسی و حل کردند.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان یک سیستم جدید هوش مصنوعی AlphaFold را ساخته اند که قادر به پیش بینی ساختار سه بعدی پروتئین است. مشکل جمع شدن (تا خوردگی) پروتئین ها توسط زیست شناسان در سراسر جهان به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات علوم مدرن شناخته شده است و محققان حدود نیم قرن برای حل آن تلاش کرده اند.

مقاله مربوط به این پیشرفت علمی در وب سایت DeepMind  (شرکت زیرمجموعه گوگل)گزارش شده است.

 محققان سال ها با چالش «تاشدگی پروتئین» دست و پنجه نرم می کردند.

پیش بینی زمان مرگ توسط هوش مصنوعی - اسپوتنیک افغانستان
پیش بینی زمان مرگ توسط هوش مصنوعی

تاشدگی پروتئین فرآیند فیزیکی است که طی آن یک زنجیره پروتئین ساختار سه بعدی بومی خود را بدست می آورد. ساختاری که معمولاً از نظر بیولوژیکی عملکردی سریع و قابل تکرار دارد. این  چالش در حقیقت عامل ایجاد پروتئین  بیماری های مختلف از سرطان تا COVID-19 است.

کارشناسان معتقدند این سیستم کارآمد تغییراتی بنیادین در شیوه درمان بیماری ها به وجود می آورد. در حال حاضر فقط 200 میلیون پروتئین  شناخته شده هستند. اما شیوه کارکرد و فعالیت تعداد اندکی از آنها درک شده است. 

DeepMind در این پروژه CASP-14 گروهی از محققان همکاری کرد که از سال 1994 میلادی مشغول بررسی این چالش بودند.

 پروتئین ها مولکول های پیچیده ای هستند و ساختار سه بعدی آنها نقش مهمی در عملکردشان دارد. حتی تنظیمات ظریف این مولکول ها تاثیراتی فاجعه بار روی سلامت انسان ها دارد.

DeepMind در تست های آلفا فولد شکل اطراف دوسوم پروتئین ها را با دقت بالا و مشابه آزمایشگاه تعیین کرد. نتایج این تست ها به طور آنلاین منتشر شده است.

به گفته محققان این پروژه هنوز فعالیت های زیادی باید انجام داد مانند بررسی تشکیل پروتئین های پیچیده و شیوه واکنش آنها با دی ان ای.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала