تسهیل روند صدور ویزای پاکستان؛ آیا سیاست اسلام‌آباد متحول شده است؟

© Photo / Twitter account of Abdullah Abdullahتاکید عمران خان بر پشتیبانی پاکستان از افغانستان در دیدار با عبدالله
تاکید عمران خان بر پشتیبانی پاکستان از افغانستان در دیدار با عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روابط کابل-اسلام‌آباد شکل تازه‌ای به خود گرفته است. تسهیل در روند صدور ویزا می‌تواند گام روشنی در روابط بین دو کشور باشد.

جاوید کوهستانی، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که سیاست پاکستان از چند سال به‌این‌سو متحول شده است و تسهیل ویزای کثیر‌المسافرت می‌تواند گامی برای ترمیم دوباره‌ی روابط دو کشور باشد.

«سیاست پاکستان در این چند سال در حال تحول بوده و نسل جدید این کشور برای جبران اشتباهات گذشته این کشور کار می‌کند. به این لحاظ پذیرایی بسیار بی‌سابقه اخیر از داکتر عبدالله و تیم همراهش، و همچنین توافقاتی که صورت گرفت، مخصوصن تسهیل در روند صدور ویزا و باز شدن دوازه‌ها بر روی شهروندان افغانستان،  یک اقدام خوب در این زمینه بود».

آقای کوهستانی معتقد است پاکستان درصدد جبران اشتباهات گذشته است:

«پاکستان می‌خواهد تا اشتباهاتی که در دوره‌ی مجاهدین کرده را جبران کند، و هم‌چنان سیاست‌اش را در مقابل حمایت از گروه‌های تندرو تغییر دهد. پاکستان تعامل جدیدی را روی دست گرفته که برخلاف گذشته، در آن می‌خواهد با اقوام بزرگی چون هزاره، تاجک و اوزبیک نیز رفتار متعادلی داشته باشد؛ تا این تعامل به‌تواند یک موزانه سیاسی در کشور شکل بدهد. پاکستان خواهان حضور تمام اقوام در دولت بعد از صلح است. طولانی شدن جنگ افغانستان شرایط رشد بنیادگرایی را در پاکستان نیز تقویت بخشیده است که این زنگ خطری برای آینده‌ی این کشور است».

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی افغانستان در سفری به پاکستان با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد. دولت پاکستان تعهد سپرده که همکاری‌اش با افغانستان را افزایش داده و از پروسۀ صلح کشور حمایت می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала