وزیر صحت: 600 میلیون دالر برای تهیه دارو به بیرون هزینه می‌شود

© Fotolia / .Shockوزیر صحت: 600 میلیون دالر برای تهیه دارو به بیرون هزینه می‌شود
وزیر صحت: 600 میلیون دالر برای تهیه دارو به بیرون هزینه می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر صحت عامه افغانستان امروز شنبه (5 میزان) می‌گوید که سالانه در حدود 400 تا 600 میلیون دالر برای تهیه دارو به بیرون از کشور، هزینه می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، احمدجواد عثمانی در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی فارمسست یا داروسازان، می‎گوید که اگر این اوضاع ادامه یابد، بر اقتصاد کشور ضربه محکمی وارد خواهد شد.

یک محموله کمک‌های صحی کوریای جنوبی تحویل وزارت صحت افغانستان شد  - اسپوتنیک افغانستان
یک محموله کمک‌های صحی کوریای جنوبی تحویل وزارت صحت افغانستان شد

عثمانی گفت: «در حدود 400 تا 600 میلیون دالر دوای ما از خارج از افغانستان تدارک می‎شود که یک سرمایۀ بسیار بزرگ از کشور ما، خارج می‌شود».

وی می‌گوید: «اگر ما توانایی از این را داشته باشیم که حد اقل یک قسمت از دوای عمدۀ خود را در داخل کشور تولید کنیم، هر دالر و افغانی که به مصرف می‎رسد، می‌تواند دو دالر یا دو افغانی بیشتر می‎تواند عواید مارا، افزایش بدهد».

آقای عثمانی نقش داروسازن را در ارایۀ خدمات صحی مهم می‎داند و وعده سپرد که برای تولید دارو در کشور و ارتقای ظرفیت داروسازان، تلاش خواهد کرد.

او افزود: «مشکل دیگری ما قاچاق یک قسمت زیادی از دوا است که متأسفانه خارج از سیستم دولتی که از مرزهای افغانستان وارد می‌شود و به بازار ارزه می‌شود».

از سوی دیگر، ژکفر، رئیس اتحادیۀ فارمسستان افغانستان می‌گوید که داروسازان به «مثابه یکی از شاغلان کلیدی صحی می‌تواند نقش عمدۀ را در تحول صحت جهانی، ایفا کنند».

اکنون، تنها 15 درصد از داروهای مورد نیاز، در کشور ساخته می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала