دولت افغانستان: طالبان باید از رهایی اسیران نیروهای امنیتی اطمینان بدهند

© SputnikФлаг Афганистана
Флаг Афганистана - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت افغانستان از طالبان خواست که از رهایی تمامی اسیران نیروهای امنیتی اطمینان دهند.

ناجیه انوری؛ سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، امروز (سه شنبه، ۱۸ سنبله) در یک پیام توییتری نوشت که «دولت افغانستان تمام ملزومات آغاز مذاکرات مستقیم صلح را انجام داده‌است».

او گفته «ضرورت است که طرف مقابل (طالبان) نیز رسماً به مردم افغانستان اطمینان دهد که رهایی اسرای نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را تکمیل کرده و هیچ اسیری نزد آنان باقی نمانده‌است».

پیش از این، شورای امنیت ملی اعلام کرده‌بود که تمامی کماندوهای نیروهای ارتش از نزد طالبان رها شده‌اند. طالبان پیش از این هم اعلام کرده‌بودند که هزار زندانی دولتی به شمول نیروهای امنیتی را رها کرده‌اند.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: ما روند رهایی زندانیان دولتی را تکمیل کردیم اکنون نوبت کابل است

مقام‌های حکومت افغانستان همچنین می‌گویند، روند رهایی زندانیان طالبان نیز تکمیل شده و باید مذاکرات صلح آغاز شود.،

طالبان اما می‌گویند که هنوز روند رهایی زندانیان این گروه پایان نیافته و پس از تکمیل این روند، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

 

سخنگوی طالبان در مورد این‌که از 5 هزار زندانی طالبان تاکنون چند نفر آن‌ها رها نشده، چیزی نگفته‌است.

براساس گزارش‌ها، از 5 هزار نفر شش زندانی که فرانسه و استرالیا با رهایی آن‌ها مخالفت کرده‌اند، نزد دولت افغانستان هستند و قرار است به قطر انتقال داده شوند و در آن‌جا تحت نظارت باشند.

گفتنی‌ است که رهایی5  هزار زندانی طالبان در برابر رهایی هزار زندانی دولتی، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در توافق‌نامه صلح دوحه ذکر شده‌است. قرار بود این مذاکرات با عملی‌شدن پیش‌شرط مذکور در ماه مارچ سال گذشته میلادی آغاز شود؛ اما تاکنون به نظر می‌رسد این پیش‌شرط به گونه کامل انجام نشده و هنوزهم خبری از مذاکرات نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала