عضو مجلس نمایندگان افغانستان: طالبان با کمک ایران داعش را شکست دادند

© AP Photo / Reza Shirmohammadi, Fileعضو مجلس نمایندگان افغانستان: طالبان با کمک ایران داعش را شکست دادند
عضو مجلس نمایندگان افغانستان: طالبان با کمک ایران داعش را شکست دادند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسعود کروخی عضو مجلس نمایندگان می گوید که میان امریکا و ایران یک دشمنی دیرینه وجود دارد، وقتی که امریکا حمله کند و سلیمانی کشته شود این چیز واضع است قبل از این نیز ایران طالبان را حمایت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک،  پنتاگون معتقد است که ایران به طالبان برای حمله به نیروهای امریکایی در افغانستان پول داده است. سی ان ان با استناد به گزارش اطلاعاتی پنتاگون و منابع مطلع با اوضاع، گفته بود كه سازمان های اطلاعات امریكایی به این نتیجه رسیده است كه مقامات ایرانی به شبه نظامیان در افغانستان پیشنهاد پاداش های مالی برای حمله به نیروهای نظامی آمریکایی و نیروهای ائتلاف می دهند.

پنتاگون معتقد است، که ایران پُشت حمله به نظامیان آمریکا در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون معتقد است، که ایران پُشت حمله به نظامیان آمریکا در افغانستان است
مسعوده کروخی، عضو مجلس نمایندگان میگوید که ایران برای شکست داعش در افغانستان از دیر زمان با طالبان همکاری داشت:
"بین امریکا و ایران یک دشمنی دیرینه وجود دارد، وقتی که امریکا حمله کند و سلیمانی کشته شود این چیز واضع است قبل از این نیز ایران طالبان را حمایت کرده است، و بار ها ایران گفته که حضور امریکا در افغانستان باعث خرابی در منطقه شده است، و ایران همیشه سلاح و مهمات برای طالبان میدهد. شما خودتان میدانید که رهبر طالبان در برگشت از ایران به پاکستان مورد حمله قرار گرفت. یک موضوع تازه نیست و همه میدانند، برای اولین بار داعش در فراه ظهور کرد و از آن وقت به بعد ایران بیشتر متوجه طالبان شد برای اینکه داعش را از فراه شکست بدهد و طالبان با کمک ایران داعش را شکست دادند. بعد از اینکه داعش در افغانستان ظهور کرد از همان زمان اوج پیشرفت داعش در عراق بود ایران دست و پاچه شده و برای اینکه طالبان داعش را شکست بدهد به حمایت از آنها شروع کردند و تا اکنون نیز آنها را حمایت میکنند”.
اسدالله ندیم، اگاه امور نظامی میگوید از اینکه ایران با بخشی از گروه طالبان حمایت میکند یک موضوع پوشیده نیست. وی به اسپوتنیک گفت:
"از اینکه ایران از بخشی از طالبان حمایت میکند برای هیچ کس موضوع پوشیده نیست، اما اینکه چقدر این دقیق است که ایرانی ها برای طالبان پول میدهند تا سربازان امریکایی را در افغانستان از بین برده شود چون امریکا در افغانستان پایگاهی نظامی دارد نیاز به تحقیقات بیشتر استخباراتی دارد. من فکر میکنم آقای سلیمانی بیشتر درگیر مسایل سوریه، عراق و لبنان بود تا اینکه به افغانستان فکر کند. کشتن آقای سلیمانی بیشتر ربط میگیرد به تحولات و حوادث کشور های عراق، لبنان و سوریه و همچنان نقش آقای سلیمانی در بسیج نیروها علیه نیروهای امریکایی و نیروهای که از امریکا حمایت میکند. اما در افغانستان این معلوم نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد”.

از سوی دیگر  قاسم اخزراتی، آگاه امور سیاسی میگوید که تضاد میان ایران و امریکا از دیر زمان بدین سوه جریان دارد و باید در این مورد بیشتر تحقیق صورت گیرد.

"من فکر میکنم که تضاد امریکا و ایران سال ها در خاور میانه ادامه داشته و این تضاد های و دشمنی ها روز به روز بیشتر شده و مخصوصا بعد از اینکه ایران در بحث داعش حضور فعال داشته در منطقه و بر یک نوع بیشتر حساسیت ها را در برابر امریکا بر انگیخته است این طالبان را حمایت میکند ایران در برابر نیرو های امریکایی بحث است که بیشتر مطرح بوده اما انچه که سند موثق در این مورد مطرح باشد هنوز وجود ندارد معلوم دار که این پیش بینی ها میشد. اما من فکر میکنم هنوز زود است که در این مورد قضاوت کرد که معلوم شود ایران این کار را کرده یا خیر اما وضعیت منطقه نسبت به هر زمان دیگر پیچیده تر است”.

سخنگوی وزارت خارجه ایران سعید خطیب زاده در واکنش به ادعای منتشره در برخی رسانه های امریکایی مبنی بر پرداخت پول از سوی کشورهای دیگر به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان اظهار داشت که آمریکا در باتلاقی خودساخته در افغانستان گرفتار شده و خون سربازان آمریکایی هزاران مایل دورتر از وطنشان بخاطر سیاستهای غلط حاکمان کاخ سفید ریخته می شود، که البته نتیجه ای نیز جز سال‌ها جنگ و خونریزی برای مردم بیگناه افغانستان نداشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала