غنی: عواقب آزادی زندانیان طالب بر دوش رهبران غرب است

© Photo / ARGاشرف غنی
اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی در مصاحبه‌ای پیامدهای ناگوار رهایی 400 زندانی خطرناک طالبان را بر دوش رهبران کشور های غربی گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "شفقنا افغانستان" رئیس ‌جمهور غنی در مصاحبه‌ای تازه با روزنامه بریتانیایی تایمز در مورد رهایی 400 زندانی خطرناک طالبان گفته‌است که رهبران کشورهای اروپایی و امریکا در مسئولیت عواقب رهایی این افراد شریک هستند.

رئیس جمهور در بخشی از این مصاحبه گفته‌است: «اگر مواد مخدر در بریتانیا و اروپا افزایش یابد تمام رهبران شما در این امر شریک اند. اگر آمفتامین به سواحل آمریکا برسد ما باید بدانیم که عواقب این رهایی می‌باشد، و اگر این افراد مرتکب جرم شوند مسئولیت مشترک جهان می‌باشد.»

هشدار غنی؛ ناکام شدن روند صلح هزینۀ مرگ‌باری خواهد داشت - اسپوتنیک افغانستان
هشدار غنی؛ ناکام شدن روند صلح هزینۀ مرگ‌باری خواهد داشت

این در حالی است که گفته می‌شود، شماری از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر و شهروندان خارجی شامل زندانیان باقی‌مانده طالبان هستند. گزارش شده که بیش 150 قاچاقچی مواد مخدر شامل 400 زندانی طالبان می‌باشند.

حکومت افغانستان این افراد را خطرناک می‌خواند و سرنوشت آنان را به لویه جرگه واگذار کرد. لویه جرگه اما به رهایی این 400 نفر رأی مثبت داد.

حکومت به فیصله لویه جرگه، از این افراد تاکنون 80 نفر را رها کرده؛ اما تاکنون 320 نفر دیگر در زندان هستند. گفته می‌شود که به دلیل مخالفت برخی کشورها روند رهایی زندانیان طالبان، متوقف شده‌است.

اخیرا فرانسه و استرالیا از حکومت افغانستان خواستند که زندانیان «تروریست» را رها نکند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت اوایل هفته جاری، مذاکرات بین‌الافغانی پس از رهایی زندانیان باقی‌مانده طالبان آغاز شود؛ اما گفته می‌شود به دلیل توقف روند رهایی این زندانیان، مذاکرات به تعویق افتاده‌است.

در همین حال مقام‌های امریکایی بر آغاز هرچه زوتر مذاکرات بین‌الافغانی تاکید دارند و خواهان تسریع روند رهایی زندانیان طالبان هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала