یادبود از 140 مین سالروز جنگ میوند با مسابقه والیبال

© خانه علم و فرهنگ به مناسبت یادبود از 140 مین سالروز جنگ میوند، مسابقه والیبال میان استادان دانشگاه کابل و کارمندان خانه علم و فرهنگ برگزار شد
به مناسبت یادبود از 140 مین سالروز جنگ میوند، مسابقه والیبال میان استادان دانشگاه کابل و کارمندان خانه علم و فرهنگ برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از 140 مین سالروز جنگ میوند با مسابقه والیبال میان استادان دانشگاه کابل و کارمندان خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل تجلیل به عمل آمد.
تلفات سنگین طالبان در میوند قندهار - اسپوتنیک افغانستان
تلفات سنگین طالبان در میوند قندهار

به گزارش اسپوتنیک، به تاریخ 27 جولای به مناسبت 140 مین سالروز جنگ میوند در خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل به مناسبت سالروز این جنگ مسابقه والیبال میان تیم های استادان دانشگاه کابل و کارمندان خانه علم و فرهنگ روسیه برگزار شد، که در این مسابقه تیم استادان دانشگاه کابل مقام نخست را از آن خود کرد.

جنگ میوند در جریان جنگ دوم انگلیس-افغانستان در سالهای (1878 - 1880)، رخ داد، که این نبرد میان شهروندان عادی افغانستان و سربازان انگلیس صورت گرفت.

پیش از آغاز مسابقه والیبال ویچسلاو نیکراسوف مسئول خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل درباره جنگ میوند و رشادت های شهروندان عادی افغانستان سخنرانی و این جنگ را نشانه جوانمردی افغانستانی ها دانست. 

پس از سخنرانی مسئول خانه علم و فرهنگ روسیه مسابقه والیبال میان استادان دانشگاه کابل و جوانان خانه علم و فرهنگ آغاز شد. در این مسابقه نخست تیم والیبال استادان دانشگاه کابل با تیم جوانان خانه علم و فرهنگ روسیه به رقابت پرداختند که این مسابقه را تیم استادان کابل با نتیجه 3-0 برد و در مسابقه دوم که میان تیم استادان دانشگاه کابل و بزرگان خانه علم و فرهنگ روسیه برگزار شد، این مسابقه را نیز تیم والیبال استادان دانشگاه کابل با نتیجه 3-1 به نفع خود به پایان رساند. 

در پایان این مسابقه از طرف ویچسلاو نیکراسوف مسئول خانه علم و فرهنگ روسیه به دکتر منگل کاپیتان تیم والیبال استادان دانشگاه کابل تقدیر نامه داده شد. 

یادآوری می کنیم، که پیکار میوند (به انگلیسی: Battle of Maiwand) دومین جنگ استقلال‌خواهی افغانستانی ‌ها از انگلیس است.

جنگ میوند در تاریخ 27 جولای سال 1880 در ناحیه‌ای به همین نام به رهبری محمد ایوب خان با لشکر انگلیس به رهبری جنرال باروز شروع شد و با شکست شدید نیروهای انگلیسی و بازپس‌گیری کندهار از دست نیروهای انگلیسی پایان یافت.

نیروهای افغانستانی شرکت‌کننده در این جنگ اغلب از کندهار و هرات بودند.

ملالی نورزی
از شناخته شده‌ترین افراد شرکت‌کننده در این جنگ بانویی بنام ملالی نورزی بود.ملالی نورزی دختری کندهاری بود که در جنگ میوند به مبارزان افغانستانی آب آشامیدنی می‌رساند.هنگامی که پرچمدار نیروهای افغانستان هدف گلوله قرار گرفت و پرچم از دستش بر زمین افتاد. ملالی نورزی مشک آب را بر زمین گذاشت و پرچم افتاده را بلند کرد با خطاب قرار دادن مبارزان افغانستان آنان را به ادامه جنگ فراخواند:

که په میوند کی شهید نشوی خدایه لالیه بی ننگی ته دی ساتینه ترجمه: اگر در میوند شهید نشدی، خدا ترا، برای بی ننگی حفظ کند!

همین سخنان باعث تحریک نیروهای تا حدودی شکست خورده افغانستان شد و در نهایت به پیروزی آنان انجامید. ملالی خود نیز در این پیکار جان باخت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала