بررسی: پاکستان در افغانستان به دنبال چست؟

© Sputnik / Khaibar Akifiپاسپورت افغانستان و بیرق پاکستان
پاسپورت افغانستان و بیرق پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه دیپلمات نوشت که پاکستان خواستار خروج آمریکا از افغانستان و ایجاد دولتی در این کشور است که طرفدار اسلام‌آباد و راولپندی و نیز مخالف دهلی‌نو باشد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه the diplomat در بررسی اهداف پاکستان در افغانستان نوشت که کابل بخوبی می‌داند که برای تضمین پایداری توافق صلح در افغانستان به حمایت اسلام‌آباد و مهم‌تر از آن راولپندی نیاز دارد.

این نشریه افزود که اولویت‌های اصلی پاکستان در افغانستان دو چیز است؛ نخست اینکه آمریکا باید از افغانستان خارج شود، اما نه به شتابزدگی شوروی در سال 1989 و دوم اینکه دولتی در کابل ایجاد شود که طرفدار پاکستان و ترجیحاً مخالف هند باشد.

Встреча глав МИД РФ и Пакистана С. Лаврова и Ш. Куреши - اسپوتنیک افغانستان
قریشی: هند خواستار صلح در افغانستان نیست

در ادامه این نوشتار نیز آمده که پاکستان خواستار ساز و کاری برای تقسیم قدرت در افغانستان است تا طالبان حضور قابل توجهی در ساختار دولتی افغانستان داشته باشد زیرا بدین ترتیب کابل روابط دوستانه‌تری با اسلام‌آباد خواهد داشت.

دیپلمات همچنین نوشت که پاکستان مانند گذشته به دنبال استفاده از تجارت ترانزیت به عنوان راهی برای اعتمادسازی با افغانستان است و به بازگشایی گذرگاه‌های تجاری بین دو کشور در ماه‌های اخیر اشاره کرد.

این در حالی است که مقامات افغان همواره پاکستان را به سیاست مخرب در قبال افغانستان متهم می‌کنند و آمریکا نیز اسلام‌آباد را به پناه دادن به گروه‌های مخالف افغانستان و پشتیبانی از آن‌ها متهم می‌نماید.

«بیل راجیو» سردبیر «لانگ‌وار ژورنال» نیز چندی پیش مدعی شد که پاکستان استقرار دولتی قوی در کابل را «تهدید» می‌داند و از اینرو از مخالفان مسلح دولت حمایت می‌کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала