دستگیری یک کلاهبردار افغانستانی توسط پولیس امریکا 

© AFP 2023 / Frederic J. Brownدستگیری یک کلاهبردار افغانستانی توسط پولیس امریکا 
دستگیری یک کلاهبردار افغانستانی توسط پولیس امریکا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت عدلیه امریکا از دستگیری یک کلاهبردار افغانستانی به اتهام دزدی ۱۰ میلیون دالر بانک ملی افغانستان خبر داد. 
وزارت مالیه افغانستان - Ministry of Finance - اسپوتنیک افغانستان
انتقال 800 میلیون افغانی از عواید بانک ملی به وزارت مالیه

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، وزارت عدلیه امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته، نعیم اسماعیل که در یک روند کلاه‌برداری در سال ۲۰۰۸ میلادی حدود نزدیک به ۱۰ میلیون دالر بانک ملی افغانستان در نیویارک را به سرقت برده است، توسط پولیس ایالات متحده امریکا دستگیر شده است.
نعیم اسماعیل در همکاری با رییس و معاون قبلی شعبه بانک ملی افغانستان در نیویارک پول‌های بانک ملی افغانستان را به‌نام سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای مسکونی در شهر لاس آنجلس با خودش برده و از مدت ۱۰ سال تا اکنون در بیرون از امریکا زندگی می‌کرده است.
حکمت فوشنجی، رییس جدید شعبه بانک ملی افغانستان که از سال ۲۰۱۶ میلادی در شهر نیویارک روی این پرونده کار می‌کند، گفت: «بر اساس هدایت صریح رییس جمهور غنی در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی قضیه مذکور جهت پی‌گیری به نهاد‌های حقوقی امریکا و اداره سر مفتیش ویژه برای بازسازی افغانستان یعنی سیگار سپرده شده بود. از سال ۲۰۱۶ الی اکنون شعبه بانک ملی افغانستان در نیویارک با اداره  سیگار روی هزاران صفحه اسناد مربوط به قضیه یاد شده کار نموده که بر اساس آن آقای نعیم اسماعیل ردیابی و بازداشت شده است».
فوشنجی هم‌چنان افزود، که در یک روند تحقیقی در سال ۲۰۱۸ جایداد‌های نعیم اسماعیل در شهر لاس آنجلس که به ارزش ۲.۶ میلیون دالر است، توسط وی شناسایی شده و در یک روند حقوقی  ضبط و اسناد آن تحت نام بانک ملی افغانستان تغییر یافته است.
او گفت، که پس از دست‌گیری امید می‌رود تا مبلغ متباقی پول یادشده نیز از نزد نعیم اسماعیل بازگشتانده شده و موصوف توسط ارگان‌های قضای ایالات متحده امریکا به کیفر اعمال خود برسد.
نعیم اسماعیل پول ده‌ها نفر امریکایی دیگر را نیز بنام قرضه و سرمایه‌گذاری نزد خود دارد. قرار است اولین جلسه محکمه از جانب دادستانی کل شهر نیویارک در چند هفته آینده برگزار شود. شعبه بانک ملی افغانستان توسط عبدالمجید خان زابلی در سال ۱۹۴۳ میلادی با خریداری جایدادی در شهر نیویارک تاسیس شد. به گفته‌ی فوشنجی جایداد مربوط به بانک ملی افغانستان در مرکز شهر نیویارک حدود ۸۰ میلیون دالر ارزش دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала