آیا شما از آنچه فکر می کنید، باهوش تر هستید؟ هشت افسانه درباره هوش و ضریب IQ

© Fotolia / Kzenonآیا شما از آنچه فکر می کنید، باهوش تر هستید؟ هشت افسانه درباره هوش و ضریب IQ
آیا شما از آنچه فکر می کنید، باهوش تر هستید؟ هشت افسانه درباره هوش و ضریب IQ  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی فکر می کنند که آزمایش های ذکاوت فقط یک چیز را اندازه می کنند – توانایی سپری نمودن تست های هوش. آیا همینطور است؟

اوگوستین اربا (Augustin Erba) در مطلب منتشره در نشریه Dagens Nyheter (سویدن) می نویسد، مطالعات نشان می دهد افرادی که در تست های ضریب IQ نمره بالایی کسب می کنند، در چندین زمینه دیگر زندگی بهتر عمل می کنند.

ماریا گونتر (Maria Gunther)، کارمند  Dagens Nyheter، کتاب «هوش»   (Smart) نوشته است. اوگوستین اربا این کتاب را خوانده که افسانه های زیادی راجع به هوش را از بین می برد.

افسانه 1: افراد با ضریب IQ بالا از دیگران بهتر هستند

می توان فرض کرد که افراد با ضریب IQ بالا اثبات شده بهتر از دیگران هستند، زیرا توانایی تفکر بالاتری دارند. اما وقتی نویسنده ماریا گونتر عضویت جامعه مردم با ضریب IQ بالایی کسب کرد، خیلی سریع فهمید که اصلاً این طور نیست. وی درخواست عضویت در Mensa داد، جامعه ای که فقط کسانی را قبول می کنند که نسخه آزمایشی ضریب IQ خود را سپری می کنند.

Мозг - اسپوتنیک افغانستان
رکورد IQ انیشتین توسط یک دختر 12 ساله شکسته شد

ماریا گونتر با موفقیت از آن گذشت و خیلی زود توانست به بحث های عمومی در اینترنت بپیوندد. او در کتاب خود می گوید که همه کسانی که یک کار عالی را در آزمون انجام دادند، خوشحال نبودند که با افراد و افراد شایسته اجتماعی صحبت کنند. سطح گفتگو به حدی بود که ماریا گونتر Mensa را ​​ترک کرد. و این همان چیزی است که او در مورد خود محققان اطلاعات می نویسد:

وی گفت: «من هنگام برخورد با برخی از کارشناسان اطلاعاتی کاملاً آماده نبودم که با برخی از گرایش های ناخوشایند روبرو شوم - مثلاً نخبه گرایی، سکسیسم، نژادپرستی، عدم صداقت در کار آکادمیک و لحن خشن و توهین آمیز با اطرافیان. البته برخی از این موارد را می توان با یک واکنش طبیعی به این واقعیت توضیح داد که زمینه فعالیت آنها دائما مورد حمله منتقدین قرار می گیرد و هنوز موضوع تحقیق دقیقاً تدوین نشده است».

همچنین ممکن، میتوان افزود که به هیچ وجه این واقعیتی ندارد که پژوهشگران اطلاعاتی ضریب IQ بالاتری نسبت به سایر افراد داشته باشند. اما تجارب و تجربه شخصی ماریا گونتر در Mensa به ما این امکان را می دهد، تا اظهار کنیم که ضریب IQ بالا لزوماً باعث نمی شود شخص دلپذیر از صحبت با او استفاده کند. اما سوال اینجاست که هوش و ضریب IQ در واقع چیست و به طور کلی چگونه سنجیده می شوند.

Президент США Дональд Трамп и госсекретарь США Рекс Тиллерсон во время общения с прессой. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ، تیلرسون را به آزمایش «IQ» دعوت کرد

افسانه 2: هوش نتیجه ای است که شما هنگام سپری نمودن تست IQ به دست می آورید

در فرهنگ عامه، نظرات مختلفی در مورد اینکه هوش چیست، وجود دارد، اما در حقیقت، اکثر دانشمندان در این باره به نظر واحد رسیده اند.

تست های ضریب هوشی متفاوت است. آزمایشی که به گونه مثال Mensa از آن استفاده می کند شامل 5 نوع اساسی مسایل، طبق گفته های پاتریشیا کارپنتر (Patricia Carpenter)، مارسل آدام جاست (Marcel Adam Just)  و پیتر شل (Peter Shell) است.

یک سری موارد مشابه: شباهت را پیدا کنید.

2. تغییر کمی: به عنوان مثال، یک قطعه دارای یک بخش است، بخش دیگر دارای دو بخش است.

3. افزودن یا تفریق اشکال: بخش های خط که از آن اشکال تشکیل شده است، باید به طور جداگانه با یکدیگر اضافه یا تفریق شوند.

4. توزیع سه گزینه.

5. توزیع دو مقدار.

ماریا گونتر هوش را توانایی حفظ دانش لازم در سر و دور انداختن آنچه بی اهمیت است، تعریف می کند.

 انسان تنوع بیولوژیکی را در زمین نابود می سازد - اسپوتنیک افغانستان
هشدار دانشمندان: تغییرات اقلیم منجر به کاهش هوش انسان‌ها خواهد شد

افسانه 3: افراد باهوش بهتر عمل می کنند

مثل همیشه در مورد گفته های دسته بندی شده و کلی، اگر با جزئیات بیشتری به آنها نگاه کنید، معلوم می شود که اثبات همه اینها بسیار دشوار است.

و در اصل، در محل کار سطح حقوق اغلباً بیشتر به ویژگی های شخصی بستگی دارد، تا سطح هوش.

نتیجه گیری: هوش مهم است، اما اگر میخواهید بر موفقیت ها دست یابید و از شکست جلوگیری کنید، کیفیت های دیگری به شما کمک می کنند.

افسانه 4: مردان باهوش تر از زنان هستند

تحقیقات نشان می دهد که اختلافات کمی در هوش وجود دارد، اما هیچ مدرکی مبنی بر ثبوت هوشمندی مردان نسبت به زنان وجود ندارد. برخلاف، در جهان تعداد کمی مردان با هوش کمتر، نسبت به زنان وجود دارد.

 پنتاگون اصول اخلاقی برای استفاده از هوش مصنوعی را اتخاذ کرد  - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون اصول اخلاقی برای استفاده از هوش مصنوعی را تصویب کرد

اما همین تحقیق می گوید که در بین باهوش ترین افراد، مردان باهوش تر نیز وجود دارند. این احتمالاً به این دلیل است که می توان هوش را بهبود بخشید - به نکته 7 مراجعه کنید.

افسانه 5 (؟): اندازه مغز هوش را تعیین می کند

از نظر تکامل، همه چیز در اینجا کاملاً واضح است. هنگامی که به رابطه آن با اندازه بدن نگاه می کنید، دایناسورها به اندازه نخود مغز داشتند. و تفاوت بین ما، انسانها و پیشینیان ما دقیقاً در حجم مغز نهفته است. و این افسانه سخت تر از همه است. ما می دانیم که مغزهای بزرگتر در حیوانات به آنها هوش بیشتری می بخشد، اما مردان دارای مغز بزرگتر نسبت به زنان هستند و تفاوت فکری به نفع آقایان نیست (به نکته 4 مراجعه کنید) - با وجود جسامت متوسط ​​مغز بزرگترشان. یک تئوری وجود دارد که اندازه به ذات خود نه، بلکه تراکم، مغز اهمیت د ارد. یا اینکه قسمتهای خاصی از مغز نسبت به سایرین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سیستم هوش مصنوعی «علی‌بابا» برای تشخیص سریع بیماران ویروس کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
سیستم هوش مصنوعی «علی‌بابا» برای تشخیص سریع بیماران ویروس کرونا

افسانه 6: وظایف کثیر به هوش نیاز ندارد

بخش مهمی از هوش همان چیزی است که روانشناسان آن را حافظه کاری می نامند، به طور خلاصه توانایی نگه داشتن اطلاعات در ذهن شما. به طور مثال، حافظه کاری بر تعداد کارهای مختلفی که همزمان می توانیم انجام دهیم، تأثیر می گذارد.

افسانه 7: ضریب IQ  را نمی توان افزایش داد

بنا به دلایلی، این عقیده که هوشمندی، برخلاف تقریباً سایر توانایی های انسانی، چیزی غیرقابل تغییر و از پیش تعیین شده است. اما اندازه گیری ها ثابت می کند که اینگونه نیست. نمونه آن اثر به اصطلاح فلین است. این شهادت می دهد که افرادی که امروز آزمایش هوش سپری می کنند، به طور متوسط​​، بهتر از افرادی این کار انجام می دهند که 15 سال پیش این آزمایش را انجام داده اند.

شما می توانید به نتیجه برعکس برسید - ضریبIQ  را بدتر کنید. به طور مثال، اگر فردی در منطقه آلوده به جیوه رشد کند، هوش او کاهش می یابد. بخارات سیماب آگاهی انسان را مختل می کند.

 تأثیر کربن دی اکساید بر هوش انسان  - اسپوتنیک افغانستان
تأثیر کربن دی اکساید بر هوش انسان

بهترین روش برای افزایش هوش مطالعه است. هر سال اضافی در مدرسه ضریب IQ را به طور متوسط ​​1-5 امتیاز بهبود می بخشد. و این نتیجه پس از پایان تمرین از بین نمی رود.

افسانه 8: شما از آنچه فکر می کنید، باهوش تر هستید

و در اینجا به غم انگیزترین بخش این مقاله می رسیم. در یک تحقیق امریکایی، 64% از افراد مورد بررسی با این جمله که "من از یک فرد متوسط ​​باهوش تر هستم" موافق بودند. کسانی که این مطلب را خوانده، ممکن، قبلاً درک کرده باشند که اگر بیش از نیمی از افراد خود را باهوش تر از حد متوسط ​​بدانند، مطمئناً این نمی تواند درست باشد.

اما در اینجا ما می توانیم خود را تسلی بخشیم با این واقعیت که حداقل برخی از این 64% درست هستند. علاوه بر این، این تحقیق امریکایی را نمی توان به سویدنی ها منتقل کرد و اصلاً چه کسی به این هوش اهمیت می دهد - ما خودمان در بند 3 نوشتیم که مهم است که یک شخص دلپذیر باشیم!

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала