ناآرامی در آفتاب باعث زلزله در زمین می گردد

© NASA/SDOآفتاب
آفتاب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تغیر فعالیت آفتاب می تواند عامل اصلی زلزله های بزرگ در زمین باشد.

به گزارش اسپوتنیک، محققین ایتالیایی توانستند ارتباط بین فعالیت آفتاب و زلزله های خطرناک را کشف کنند.

دانشمندان از چند دهه پیش متوجه شده اند که زلزله های بزرگ معمولاً به صورت ناگهانی رخ می دهد و بارها سعی کرده اند توضیحی قانع کننده برای این پدیده پیدا کنند. این فرضیه ها مبنی بر اینکه فعالیت لرزه نگاری به نوعی با آفتاب در ارتباط است از دوران دور نیز برخوردار است - اولین فرضیه چنین است که در سال 1853 توسط رودولف گرگ ستاره شناس سوئیسی مطرح شد. ولی این دو مورد، هنوز به ثبوت نرسیده است. اما به نظر می رسد که محققین مؤسسه ملی جیوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا و دانشگاه باسیلیکاتا موفق به حل این مساله شده اند.

کارشناس از خطر وقوع زلزله در کشورهای خلیج فارس، هشدار داد - اسپوتنیک افغانستان
کارشناس از خطر وقوع زلزله در کشورهای خلیج فارس، هشدار داد

آنها گزارشات مربوط به فعالیت آفتاب از فضاپیمای SOHO و گزارشات مربوط به زلزله های قوی با بزرگی بیشتر از 5.6 را تجزیه و تحلیل و مقایسه کردند. واقعاً که چنین اتفاقات رخ داده است - قویترین زلزله همزمان با افزایش انتشار پروتون ها در نتیجه فعالیت آفتاب صورت گرفته است. همزمان، به گفته نویسندگان این بحث، احتمال تصادف بسیار کم است – یعنی کمتر از 1 بر 100000 می باشد.

قابل ذکر است که دانشمندان در اینجا متوقف نشده و توضیحات را در این عرصه ارائه کرده اند ، یا بهتر بگوییم مکانیزم عمل آفتاب بر فعالیت زلزله ، همانطور که تصور می کنند، اثر پیزو الکتریک معکوس است.

نویسندگان بر این باورند که خورد شدن پروتونهای آفتاب بر میدان مقناطیسی زمین تاثیر می گذارد که بالاخره باعث نوسانات الکترومقناطیسی جهانی می شوند که به نوبه خود باعث ایجاد تکانه های می شوند که باعث تغییر شکل کوارتز در پوسته زمین می گردند و در نهایت منجر به بی ثبات سازی گسل ها و زلزله می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала