آمریکا نتایج اولیه "واکسن آزمایشی" کرونا را منتشر کرد

© Sputnik / Russian Defence Ministryآمریکا نتایج اولیه "واکسن آزمایشی" کرونا را منتشر کرد
آمریکا نتایج اولیه واکسن آزمایشی کرونا را منتشر کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واکسن آزمایشی ضد COVID-19 که توسط شرکت آمریکایی مدرنا ساخته شده است، در مرحله اولیه آزمایش پاسخ ایمنی قوی نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، محققان آمریکایی در گزارشی اعلام کردند که طبق نتایج مرحله نخست آزمایش واکسن شرکت مدرنا، این واکسن ایمن است و در بدن تمام 45 داوطلب آزمایش شده بدون عارضه جانبی جدی پادتن تولید کرده است.

نتایج این مطالعه در مجله علمی  New England Journal of Medicine منتشر شده است.

داوطلبانی که در مرحله نخست دو دوز واکسن دریافت کرده بودند، داری سطح بالایی از آنتی بادی ها بودند که از حد متوسط در افراد بهبود یافته مبتلا به  COVID-19بالاتر نیز بوده است.

مرحله نخست این آزمایش بالینی روی 45 داوطلب بین 18 تا 55 ساله در سه گروه 15 نفره در دو مرحله انجام شد که هر کدام از این گروه‌ها واکسن را در دوزهای 25، 100 یا 250 میکروگرم دریافت کردند.

علاقمندی سازمان بهداشت جهانی به واکسن کرونای روسیه - اسپوتنیک افغانستان
علاقمندی سازمان بهداشت جهانی به همکاری روسیه در ساخت واکسن کرونا

گرچه طبق نتایج این تحقیق در هیچ یک از داوطلبان عارضه جانبی جدی گزارش نشده است اما کمی بیش از نیمی از آن‌ها به این واکسن واکنش خفیف یا متوسط داشته‌اند. واکنش‌ها اغلب خود را به گونه خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی یا درد در محل تزریق نشان داده است. این عوارض بیشتر پس از تزریق دوز دوم در افرادی که بیشترین دوز از این واکسن را دریافت کردند مشاهده شد.

در حالی نتایج مرحله نخست این واکسن با نام mRNA-1273 شب گذشته اعلام شد که این واکسن در مرحله سوم و نهایی آزمایش بالینی خود در تاریخ 27 جولای   روی 30 هزار داوطلب آزمایش خواهد شد.

مدرنا نخستین شرکتی بود که آزمایش واکسن مقابله با ویروس جدید کرونا را در ماه مارچ (اواخر حوت) 66 روز پس از انتشار توالی ژنتیکی ویروس، روی انسان آزمایش کرد.

آنتونی فاوچی، از اعضای ارشد تیم مقابله با  COVID-19 درایالات متحده آمریکا در نخستین واکنش به نتایج این واکسن آن را خبری خوب توصیف کرد.

وی افزود: «اگر واکسن شما بتواند پاسخی همسان با عفونت طبیعی ایجاد کند، پس برنده است. به همین دلیل ما از نتایج بسیار خوشحالیم.»

سهام شرکت مدرنا پس از اعلام این نتایج 15 درصد رشد کرد.

دولت ایالات متحده آمریکا حدود نیم میلیارد دالر برای ساخت واکسن به این شرکت کمک مالی کرده است.

در صورتیکه نتایج بعدی واکسن شرکت مدرنا نیز رضایت‌بخش باشد مجوز ساخت واکسن به این شرکت داده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала