سفارش پنتاگون برای ساخت نخستین جنگنده های مدرن F-15EX با قابلیت حمل سلاح مافوق صوت

© AFP 2023 / Keith Simmons جنگندۀ اف-35، در لیست بدترین تولیدات دفاعی امریکا
جنگندۀ اف-35، در لیست بدترین تولیدات دفاعی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ایالات متحده با شرکت بوئینگ قرار داد ساخت نخستین جنگنده های F-15EX با قابلیت نصب سلاح های مافوق صوت را امضاء کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از National Interest شرکت هواپیما سازی بوئینگ روز سه شنبه اعلام کرد که پنتاگون دستور ساخت نخستین جنگنده های مدرن F-15EX را که  قادر به حمل سلاح های هایپرسونیک "مافوق صوت" هستند صادر نموده است.

در سند آمده است که نیروی هوایی ایالات متحده،  قرار دادی را به ارزش 1،2 میلیارد دالر با شرکت بوئینگ برای ساخت اولین دسته از 8 جنگنده های مدرن F-15EX امضا کرد.

 جنگنده F-15EX بیشتر از هر جنگنده دیگری کلاس خود سلاح های بیشتری حمل می کند و می تواند سلاح های هایپرسونیک با طول تا 22 فُت (حدود 7متر) و وزن تا 7000 پوند (حدود 3.2 تن) را شلیک کند.

اعتراف آمریکا به عقب ‌مانی در زمینه سلاح های هایپرسونیک - اسپوتنیک افغانستان
اعتراف آمریکا به عقب ‌ماندگی در زمینه سلاح های هایپرسونیک

در سند همچنین گفته می‌شود که نیروی هوایی ایالات متحده، یک قرارداد دائمی دیگری را برای ساخت تعداد نامشخص این مدل از هواپیماهای جنگی به ارزش 23 میلیارد دالر امضاء نموده است.

صحبت بر سر ساخت 114 جنگنده جدید در آینده مطرح است.

طبق گزارشی که  در وب سایت نیروی هوایی ایالات متحده منتشر شده، هشت فروند هواپیمای نخست در پایگاه هوایی اگلین در فلوریدا، برای شرکت در تمرینات نظامی مستقر خواهند شد. دو جنگنده طبق برنامه اول باید در سه ماهه دوم سال مالی 2021 تولید شود و شش فروند هواپیمای دیگر - در سال مالی 2023 ساخته خواهند شد.  در آینده ، این جنگنده ها باید جایگزین جنگنده های F-15C / D نیروی هوایی آمریکا شوند.

F-15EX آخرین مدل جنگنده دو سرنشینی آمریکایی   F-15E Strike Eagleاست. این هواپیما به 22 موشک هوا به هوا مسلح  بوده و دارای وسایل مدرن اویونیک و رادار AESA است. در جنوری سال 2020 ، نیروی هوایی ایالات متحده خرید اولین جنگنده های  F-15EX را آغاز کرد.

به گفته کارشناسان، جنگنده F-15EX با داشتن سرعت 2.5 برابر سرعت صوت، برخلاف سایر مدل‌ها، حتا جنگنده های مدرن از جمله F-35 ، می تواند تا بیش از سه برابر حداکثر سرعت را داشته باشد، که به جنگنده این امکان را فراهم می‌سازد تا  سلاح های هایپرسونیک از آن با سرعت خوبی شلیک شوند.  در حالی که جنگنده های F-35 از یک سو نیمی از سرعت جنگنده F-15EX را دارد و از جانب دیگر قادر نیست سلاح های هایپرسونیک با چنین ابعادی را در محفظه اسلحه های خود جا دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала