باشنده‌گان سمنگان خواستار بررسی حمله طالبان در این ولایت شدند

باشنده‌گان سمنگان خواستار بررسی حمله طالبان در این ولایت شدند
 باشنده‌گان سمنگان خواستار بررسی حمله طالبان در این ولایت شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس راه اندازی حملۀ مرگبار طالبان در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان، باشنده‌گان این ولایت خواهان شناسایی کسانی استند که مهاجمان انتحاری را یاری رسانده‌اند تا به ساختمان ریاست امنیت‌ملی این ولایت برسند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در این حمله که حوالی ساعت یازده پیش از چاشت روز دوشنبه (۲۳ سرطان) در شهر ایبک مرکز سمنگان انجام شد یازده تن از کارمندان امنیت‌ملی از جمله یک زن جان باختند و ۶۳ تن از جمله شانزده نفر از کارمندان امنیت‌ملی سمنگان زخم برداشتند.

آنان می‌گویند که این مهاجمان از چندین پاسگاه امنیتی گذشته‌ اند و حمله‌ی انتحاری را انجام دادند.

در این حمله که برای بیش از یک‌ ساعت به درازا انجامید دو مهاجم انتحاری نیز کشته شدند.

 حمله از سوی گروه طالبان هنگامی انجام شد که روند آزادی زندانیان طالبان و آماده‌گی‌های نهایی برای آغاز گفت‌وگوها میان افغانان ادامه دارد.

محمد بیگ، باشنده سمنگان می‌گوید: «مردم خیلی نگران استند، باید امنیت گرفته می‌شد اما نتوانستند که وضعیت را کنترول کنند».

برات، یکی دیگر از باشنده‌گان سمنگان در این باره می‌گوید: «مردم بسیار ترسیدند بسیار زخمی استند مردم ملکی اند می بنینید که این هوتل و این دکان ها را تخریب کردند و برای مردم زیاد خساره رساندند».

بیشتری زخمیان این رویداد، غیر نظامیان استند که برای درمان به شفاخانه انتقال داده شده‌اند.

باشنده‌گان سمنگان این حمله را در زمانی که قرار است گفت‌وگوهای صلح میان افغانان آغاز شود، پرسش برانگیز می‌داند.

نعمت‌الله، که یکی از نزدیکان اش را برای درمان به شفاخانه انتقال داده بود، گفت: «طالبان که می گفتند دیگه صلح می کنیم و وارد جنگ نمی‌شویم اما باز اینگونه حمله را انجام دادند».

باشنده‌گان سمنگان از حکومت می‌خواهند که این رویداد را به گونه‌ی جدی بررسی کند

این حمله زیان‌های مالی هنگفتی را به‌بار آورده‌است. فیروزالدین تیگین، شهردار ایبک می‌گوید که بیش از ۲۵ میلیون افغانی به این نهاد زیان رسیده‌است: «در حدود بیست‌وپنج میلیون افغانی به ما صدمه رسیده‌است، دو موتر ما کلا تخریب شده و این سه موتر را که استفاده نکرده بودیم و تازه تسلیم شده بودیم هم خراب شده، یک دروازه آباد نیست او تعمیرها همه  درز کرده دیگر قابل استفاده  نیستند.»

رایزنی رئیس جمهور غنی با رهبری بانک جهانی - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهور غنی: کشتن مردم برای امتیازگیری، بدترین رویکرد طالبان است

صفت‌الله سمنگانی، معاون والی سمنگان می‌گوید که هدف اصلی این حمله‌  ریاست امنیت‌ملی سمنگان بود اما غیر نظامیان از جمله کارمندان شهرداری نیز آسیب دیده‌اند: «ما دو جای که چک‌پاینت امنیتی است در فیروزنخجیر و آخ‌کم داریم که البته کوتاهی از طرف آنها صورت گرفته و این موترها توانستند تا داخل شهر ایبک بیایند و این حمله را انجام بدهند».

حدود پنج ‌سال پیش نیز یک حمله‌ی انتحاری در نزدیکی همین رویداد در مراسم عروسی دختر احمدخان سمنگانی نماینده مردم سمنگان در مجلس نماینده‌گان رخ داد که ۳۲ تن از جمله احمدخان سمنگانی درآن جان باختند و ۴۰ تن دیگر زخم برداشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала