اختلاس صدها میلیون افغانی در توزیع نان خشک شهر کابل

© Photo / شاروالی کابلاختلاس صدها میلیون افغانی در توزیع نان خشک شهر کابل
اختلاس صدها میلیون افغانی در توزیع نان خشک شهر کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامۀ 8صبح در یک پژوهش تازه دریافته که بیش‌تر از 800 میلیون افغانی از پول اختصاص یافته به خاطر توزیع نان خشک در شهر کابل، از سوی مسوولان شهرداری، اتحادیۀ مواد ارتزاقی و خبازان شهر کابل اختلاس و زیر نام دست‌مزد حیف‌ومیل شده است.

به گزارش اسپوتنیک، این یافته‌ها در نتیجۀ محاسبۀ بهای نان‌های خشک باقی مانده به خبازان و تفاوت در بهای بوجی‌‌های آرد خریداری شده از سوی اتحادیۀ مواد ارتزاقی و علافان در هم‌آهنگی با شهرداری کابل در مقایسه با نرخ بازار به دست آمده است.

به گفته‎‌ نعمت الله بارکزی رئیس نشرات شهرداری کابل در طی چهل روز ( 10 تا 20 جوزا) 115 میلیون نان به بیش از 300 هزار خانواده در شهر کابل توزیع شده و 1 میلیارد ‌‌و 150 میلیون افغانی در این روند مصرف شده است.

همچنان مسوولان اتحادیه مواد ارتزاقی و علافان شهر کابل می‌گوید که 32 هزار تُن آرد خریدار شده است.

حاجی سیدکمال فرید صافی رئیس اتحادیۀ مواد ارتزاقی و علافان شهر کابل می‌گوید که این 32 هزار تُن آرد از سوی این اتحادیه در هم‌آهنگی با شهرداری کابل، به خاطر توزیع نان خشک به باشنده‌گان 22 ناحیۀ شهر کابل، به یک هزار و 600 خبازی داده شد.

در حالی که در بند اخیر ماده هشتم تفاهم‌نامۀ چهارجانبه میان شهرداری کابل، ادارۀ تدارکات، اتحادیۀ مواد ارتزاقی و اتحادیۀ خبازان آمده است: «خبازها با استفاده از فی بوجی‌ آرد 50 کیلویی تعداد 192 قرص نان به وزن 170 گرام فی قرص طبخ و به فامیل‌های نیازمند توزیع می‌نمایند که تادیۀ خدمات و مفاد خبازها نیز در آن شامل است ».

مقامات افغانستان: دور دوم توزیع نان خشک به نیازمندان به زودی آغاز می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
مقامات افغانستان: دور دوم توزیع نان خشک به نیازمندان به زودی آغاز می‌شود

‌اما رییس اتحادیۀ خبازان شهر کابل وضاحت می‌دهد که مسوولان شهرداری در هم‌آهنگی با این اتحادیه، برای نان‌وایی‌های قراردادی گفت که از فی بوجی‌ آرد، 192 نان خشک برای مردم توزیع کرده و 108 نان دیگر آن را به عنوان دست مزد به خودشان نگهدارند. هم‌چنان، خبازی‌های شهر کابل نیز تایید می‌کنند که فی بوجی‌ آرد 50 کیلویی 300 نان با وزن 220 گرام می‌دهد.

نتیجۀ تجزیه و تحلیل این گفته‌ها نشان می‌دهد که از فی بوجی‌ آرد 108 و از مجموعی 640 هزار بوجی‌ آرد، 77 میلیون نان زیر نام دست‌مزد به خبازی‌ها داده شده است، که این 77 میلیون نان معادل به 256 هزار و 666 بوجی‌ آرد می‌شود و هر بوجی‌ آرد قراردادی دو هزار و 200 افغانی خریداری شده است.

بنا بر این با در نظر داشت نرخ خریداری آردهای قراردادی، مجموعه‌ی پول این بوجی‌‌های آرد، 564 میلیون 666 هزار افغانی می‌شود که در 40 روز برای هر خبازی بیش‌تر 350 هزار افغانی زیر نام دست مزد داده شده است.

نتیجۀ این یافته‌ها نشان می‌دهد نزدیک به 30 درصد در هر بوجی‌ آرد و از کل بودجه‌ی مصرف شده در توزیع نان خشک (یک میلیارد و 150 میلیون افغانی) نزدیک به نصف آن زیر نام دست‌مزد حیف‌ومیل شده است.

از سوی دیگر، مسوولان اتحادیۀ مواد ارتزاقی که قراردادکنندۀ اصلی آرد است، دربارۀ نرخ فی بوجی‌ آرد خریداری شده اطلاعات نمی‌دهد؛ اما حاجی غلام‌الدین رئیس اتحادیۀ خبازان شهر کابل و یک منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید که فی بوجی‌ آرد قزاقی اول،‌ به بهای دو هزار و 200 افغانی خریداری شده است.

در حالی که،‌ فی بوجی‌ آرد قزاقی اول در بازار شهر کابل به بهای یک هزار 800 افغانی به شمول کرایۀ انتقال آن به فروش می‌رسید. بنا بر این،‌ از سوی اتحادیۀ مواد ارتزاقی، هر بوجی‌ آرد 400 افغانی و در مجموع 640 هزار بوجی‌ آرد 256 میلیون افغانی بلندتر از نرخ بازار خریداری شده است.

هر چند در بند سوم مادۀ پنجم این تفاهم‌نامۀ چهارجانبه، از خریداری آرد قزاقی اول برای خبازان یاد شده است؛ اما خبازان شهر کابل می‌گویند که در روزهای نخست، آرد پکه‌چاپ که به بهای یک هزار و 700 افغانی در بازار به فروش می‌رسید، برای‌شان توزیع می‌شد.

روند توزیع نان خشک در 28 ولایت دیگر افغانستان نیز آغاز می‌گردد - اسپوتنیک افغانستان
روند توزیع نان خشک در 28 ولایت دیگر افغانستان نیز آغاز می‌گردد

غفورخان یکی از خبازان ناحیه‌ی پانزدهم شهر کابل می‌افزاید: «در 20 روز اول که روزانه 11 بوجی آرد برای مه تحویل داده می‌شد آرد پکه‌چاپ بود که اصلاً نان درست نمی‌داد ».

هم‌چنان، مسوولان شهرداری به ناحیه‌های شهر کابل دستور داده بود که بوجی‌‌های خالی آرد را دوباره از نان‌وایی‌ها جمع‌آوری کنند و این بوجی‌‌ها از سوی مسوولان ناحیه‌ها گردآوری و به گدام‌ها انتقال داده شده است.

اما نعمت‌الله بارکزی رئیس نشرات شهرداری کابل، می‌گوید که هنوز شهرداری دربارۀ این بوجی‌‌های خالی تصمیم نگرفته و شاید دوباره به عنوان دست‌مزد به نان‌وایی‌ها توزیع شود.

بهای هر بوجی خالی آرد در بازار هشت افغانی و بهای مجموعی 640 هزار بوجی بیش‌تر از پنج میلیون افغانی می‌شود که قرار است زیر نام دست‌مزد به نان‌وایی‌ها داده شود.

با قرنطین شدن شهر کابل، یک میلیارد و 240 میلیون و 505 هزار و 400 افغانی به خاطر توزیع نان خشک از وزارت مالیه به شهرداری کابل انتقال یافت.

شمروز خان مسجدی سخنگوی این وزارت می‌گوید که شهرداری کابل یک میلیارد و 115 میلیون آن را در روند توزیع نان خشک به مصرف رساند و 90 میلیون و 505 هزار و 400 افغانی آن هنوز در خزانۀ شهرداری کابل باقی مانده است.

اما نعمت‌الله بارکزی رئیس نشرات شهرداری کابل می‌گوید که هنوز محاسبۀ آنان تکمیل نشده و این پول باقی مانده را تایید یا رد نمی‌کند.

برخی از مسوولان و باشنده‌گان ناحیه‌های شهر کابل از نبود شفافیت در روند توزیع نان انتقاد می‌کنند و می‌گویند که به شماری از خانواده‌ها چندین کارت و به بعضی خانواده‌ها حتا یک کارت نان خشک هم داده نشده است.

با وضع قرنطین در افغانستان، وزارت مالیه دو میلیارد و 200 میلیون افغانی را برای توزیع نان خشک به 34 ولایت کشور اختصاص داد که از این میان بیش‌ترین آن (بیش‌تر از یک میلیارد و 200 میلیون افغانی) به شهرداری کابل و کم‌ترین آن ( بیش‌تر از سه میلیون افغانی) به شهرداری ولایت نورستان انتقال یافته است.

در حالی که، پیش از این شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه به رسانه‌ها گفته بود که این وزارت دو میلیارد و 800 میلیون افغانی را به 34 ولایت کشور به خاطر توزیع نان خشک اختصاص داده است که 600 میلیون افغانی تناقض را نشان می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала